Brev:
Ammeintervaller?
11. november 2006
Alder:
1 mdr.
Ammeintervaller?
Kære Helen
Vi har brug for et par andre øre til at tage stilling til ammeproblemer.
Vi har en dejlig dreng på 6 uger. De første 4 uger ammede jeg ham, når ham sagde til, men der blev mindre og mindre rytme og dagene endte ofte i det rene ammeri uden pauser og med en del gråd, hvis han blev taget fra. Fire uger gammel viste det sig så, at han ikke havde taget på overhovedet, og vi fik anbefalet en flaske om morgenen og at holde ham hen, så der kom bedre rytme i amningen.
Det kan imidlertid kun lade sig gøre, hvis han får en tur i barnevogn, da han ellers ikke kan falde til ro. Dvs. om dagen går jeg med barnevognen tre gange, hvilket er lidt hårdt, men han sover så omkring 1½ - 3 timer mellem hver amning. Om aften går det imidlertid galt, da han ikke kan falde til ro, og vi ikke orker flere traveture. Han skriger sig så gennem ca. fire timer, og vi føler, at vi sulter ham og er onde ved ham. (ja sådan føles det). Lægger jeg ham til, så falder han til ro, men vil heller ikke spise et decideret måltid, blot småspise og småsove.
Jeg har fået at vide, at den megen læggen til, uden at han spiser et helt måltid ikke stimulerer min mælkeproduktion, tværtimod. Derfor havde han heller ikke taget på de første fire uger, og derfor havde han også fået maveproblemer, da han så småspiser hele tiden.
Men min veninde, der har to børn, fik anbefalet samme strategi ved første barn, og så endte det også med en flaske til om aftenen osv., og så endte det i ingen amning til sidst. Anden gang fik hun beskeden, læg til, læg til, læg til, og da kørte amningen uden problemer.
Hvad gør vi? Bærer vi rundt på ham om aftenen, forsøger at trøste ham, men giver ham kun lov til at spise hver 2. time?
Eller lader vi ham spise, som han vil om aftenen - hvilket betyder til vi går i seng?
Eller er han bare kolikbarn?
Vi er rædselsslagne for at eksperimentere, da han endelig har taget på, hvilket jo tyder på, at det var godt med både flaske og rytme, men vil samtidig være kede af at se amningen gå fløjten, da vi begge døjer med allergi.
Hvad siger du?
Et par trætte forældre