Brev:
Opkast - for meget mad?
11. november 2006
Alder:
5 mdr.
Opkast - for meget mad?
Kære Helen
Altså hvor er det skønt, du er her i weekenden ;-()...jeg beklager, men jeg må altså stille dig et spørgsmål mere...og tak for svar omkring laktulose...nu "kører" det bedre...altså hun har haft afføring en gang dagligt de seneste tre dage...
Desværre har hun de seneste to aftenen kastet en del op under aftenputningen...ja nærmest eksplosivt...hun er ellers fuldstændig, som hun plejer, smilende, glad, aktiv, har ikke feber...hun var jo "gylpebarn" (også ofte natlige opkastninger, når hun havde spist meget eller havde mavekneb) indtil hun blev 4 måneder og er også igen begyndt at gylpe de sidste 4-5 dage....jeg får den tanke, at hun måske får for meget at spise???
Hun har altid haft svært ved at sige stop ved brystet og er de seneste dage begyndt at spise større portioner skemad, uden at jeg har fået reguleret ned for mælken...en typisk dag kan se sådan ud:
7.00 Vågner
9.00 Ammes
9-9.30 Lur
11.00 Grøntsagsmos 1 - 1 1/2 dl med ca 1/2 dl vand af kop
12.00 Ammes
12.30 - 13.00 Lur
15.00 Ammes
15-15.30 Lur
17.00 Grød 1 - 1 1/2 dl med ca 1 dl mme af kop
19.00 Ammes
22.00 Ammes
02.00 Ammes
06.00 Ammes
Dvs hun ammes før hver lur, inden aftenputning og så tre gange om natten.....tjahh jeg prøver om natten at putte, svøbe, vugge, synge men det er bryst hun vil ha ;-()...
Det der sker er, at jeg ammer hende, til hun er knap sovende, og hun selv er stoppet med at sutte, tager hende fra brystet og sidder med hende over skulderen, til hun har bøvset...hun vågner som regel lidt ved dette. Herefter putter jeg hende i sengen (på siden - under juniordynen ;-)), hvorefter hun plejer at sove.
De sidste to aftener er hun dog blver mere og mere urolig i sengen, vendt og drejet sig og klynket og grædt til jeg har taget hende op, og i det jeg gør dette, kaster hun så op i flere omgange....jeg har kun ladet hende ligge i sengen 5-10 minutter, og hun er aldrig nået til at gæde rigtigt
Hun følger kun lige sin vækstkurve, som er lidt under 50% percentilen....undskyld, jeg er vist lidt hylet ud af den ;-( ...vi troede vi var ovre alt dette med natlige opkastninger....
Hvad tror du, jeg kan gøre anderledes??? Det er hæsligt, at hun kaster op!!!!!..
De bedste hilsner fra Pia