Opkast - for meget mad?

11. november 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Opkast - for meget mad?

Kære Helen

Altså hvor er det skønt, du er her i weekenden ;-()...jeg beklager, men jeg må altså stille dig et spørgsmål mere...og tak for svar omkring laktulose...nu "kører" det bedre...altså hun har haft afføring en gang dagligt de seneste tre dage...

Desværre har hun de seneste to aftenen kastet en del op under aftenputningen...ja nærmest eksplosivt...hun er ellers fuldstændig, som hun plejer, smilende, glad, aktiv, har ikke feber...hun var jo "gylpebarn" (også ofte natlige opkastninger, når hun havde spist meget eller havde mavekneb) indtil hun blev 4 måneder og er også igen begyndt at gylpe de sidste 4-5 dage....jeg får den tanke, at hun måske får for meget at spise???

Hun har altid haft svært ved at sige stop ved brystet og er de seneste dage begyndt at spise større portioner skemad, uden at jeg har fået reguleret ned for mælken...en typisk dag kan se sådan ud:

7.00 Vågner
9.00 Ammes
9-9.30 Lur
11.00 Grøntsagsmos 1 - 1 1/2 dl med ca 1/2 dl vand af kop
12.00 Ammes
12.30 - 13.00 Lur
15.00 Ammes
15-15.30 Lur
17.00 Grød 1 - 1 1/2 dl med ca 1 dl mme af kop
19.00 Ammes

Annonce

... Ammes
02.00 Ammes
06.00 Ammes

Dvs hun ammes før hver lur, inden aftenputning og så tre gange om natten.....tjahh jeg prøver om natten at putte, svøbe, vugge, synge men det er bryst hun vil ha ;-()...

Det der sker er, at jeg ammer hende, til hun er knap sovende, og hun selv er stoppet med at sutte, tager hende fra brystet og sidder med hende over skulderen, til hun har bøvset...hun vågner som regel lidt ved dette. Herefter putter jeg hende i sengen (på siden - under juniordynen ;-)), hvorefter hun plejer at sove.

De sidste to aftener er hun dog blver mere og mere urolig i sengen, vendt og drejet sig og klynket og grædt til jeg har taget hende op, og i det jeg gør dette, kaster hun så op i flere omgange....jeg har kun ladet hende ligge i sengen 5-10 minutter, og hun er aldrig nået til at gæde rigtigt

Hun følger kun lige sin vækstkurve, som er lidt under 50% percentilen....undskyld, jeg er vist lidt hylet ud af den ;-( ...vi troede vi var ovre alt dette med natlige opkastninger....

Hvad tror du, jeg kan gøre anderledes??? Det er hæsligt, at hun kaster op!!!!!..

De bedste hilsner fra Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder