Svar: Mystisk gylp/næseflåd

6. november 2006

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lærkes Mor og Far

Mit umiddelbare bud er at der er tale om lidt fordøjet mælk, altså mælk som har nået at ligge i mavesækken lidt inden hun gylper.

At det er klart med hvide mælkeklumper kan måske også skyldes at I har skyllet hendes næse med saltvand, for at skabe passage på grund af hendes forkølelse?

Hvis Lærke er fuldstændig upåvirket, så lyder det ikke som om I skal være urolige, men det er klart at hvis hun bliver ved med at kaste op, så skal I naturligvis reagere. Hvis hun får feber, bliver sløv, ikke vil spise, ikke reagerer på skiftning og virker slap, anderledes end hun plejer, - så skal I altid ringe til lægen (eller vagtlægen, hvis det er efter kl. 16).

Det er ...

Annonce

... forskelligt alt efter hvor man bor, hvad muligheder der er for at få akut hjælp. Vagtlægen er altid til stede, men nogle kommuner har faktisk tilbud om hot-line, - det er så ikke tilfældet hos jer - men så er det jo godt at I har fundet min side:o)

Nogle børneafdelinger og barselsgange har også en akutrådgivning, hvorvidt det er en mulighed hos jer, ved jeg desværre ikke. Men det er da værd at undersøge.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Falck har også en hotline. Hvis man tegner et Baby Falck abonnement har man bla. mulighed for at ringe til en sundhedsplejerske.

På hjemmesiden sygeborn.dk som I finder under min linksamling, kan I læse om de mest almindelige børnesygdomme. Det kan være meget rart at vide.

Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder