Svar: Mystisk gylp/næseflåd
6. november 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Lærkes Mor og Far
Mit umiddelbare bud er at der er tale om lidt fordøjet mælk, altså mælk som har nået at ligge i mavesækken lidt inden hun gylper.
At det er klart med hvide mælkeklumper kan måske også skyldes at I har skyllet hendes næse med saltvand, for at skabe passage på grund af hendes forkølelse?
Hvis Lærke er fuldstændig upåvirket, så lyder det ikke som om I skal være urolige, men det er klart at hvis hun bliver ved med at kaste op, så skal I naturligvis reagere. Hvis hun får feber, bliver sløv, ikke vil spise, ikke reagerer på skiftning og virker slap, anderledes end hun plejer, - så skal I altid ringe til lægen (eller vagtlægen, hvis det er efter kl. 16).
Det er forskelligt alt efter hvor man bor, hvad muligheder der er for at få akut hjælp. Vagtlægen er altid til stede, men nogle kommuner har faktisk tilbud om hot-line, - det er så ikke tilfældet hos jer - men så er det jo godt at I har fundet min side:o)
Nogle børneafdelinger og barselsgange har også en akutrådgivning, hvorvidt det er en mulighed hos jer, ved jeg desværre ikke. Men det er da værd at undersøge.
Falck har også en hotline. Hvis man tegner et Baby Falck abonnement har man bla. mulighed for at ringe til en sundhedsplejerske.
På hjemmesiden sygeborn.dk som I finder under min linksamling, kan I læse om de mest almindelige børnesygdomme. Det kan være meget rart at vide.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske