Brev:
Sveder meget - hvad gør vi?
6. november 2006
Alder:
2 mdr.
Sveder meget - hvad gør vi?
Kære Helen
Vores datter Lærke sveder meget generelt. Dvs. at hun hurtigt bliver varm og fugtig, hvis vi f.eks. er på besøg hos andre, som har en højere temperatur end os. Og hun meget hurtigt bliver fugtig, når hun f.eks. græder eller kæmper med maven.
Derfor skifter vi hendes tøj flere gange dagligt.
Men, når hun f.eks. ligger og kæmper med maven om natten, opdager vi ikke altid at hun bliver fugtig, hvilket resulterer i, at hun ofte er kold og klam når hun vækker os til amning. Der er omkr. 18 grader i vores soveværelse, og det er jo ret køligt, når hun ligger der og damper. Samtidig er hun ofte kold langt ned af ryggen og på brystet, selvom hun ligger pakket ind i et "kræmmerhus". Men hun VIL have hænderne over dynen, og derved blottes jo en del af hendes bryst.
Hun sover i en uld-body og en bomulds-natdragt (med lynlås).
Idag har vi forsøgt at putte hende under dynen sådan at den lå helt op til hagen, men så er det jo galt med armene, og så vækker hun sig selv, når hun forsøger at få dem op.
Ligesom når hun kæmper med maven, begynder hun også at storsvede under amning. Så meget, at hendes hår bliver vådt, og hun får svedperler på panden. Jeg ved det er hårdt arbejde at spise fra brystet, og det er heller ikke hver eneste gang, hun falder i sved. Dog synes jeg det, de sidste par dage, er blevet oftere og mere udtalt.
Hun har været "forkølet" (dvs. haft stoppet næse, men den løber ikke) i 6-7 uger, hvor vi har løsnet med saltvand/modermælk flere gange om dagen, så hun bedre kunne trække vejret (hun slipper bla. under amning, hvis der ikke er god passage), og så tænker jeg om det skyldes forkølelsen, at hun falder sådan i sved.
Og hvad skal vi dog gøre om natten, når hun ligger der og sveder og bliver kold og klam. For hvis det fortsætter, bliver hun jo aldrig af med forkølelsen... Og tænk hvis den sætter sig! Det er jo nærmest skruen uden ende, hvis hun bliver kold om natten og sveder under amning og igen bliver kold.
Hun har også været meget mere pylret de sidste dage, sover overfladisk, vågner oftere om natten, spiser kortvarigt og falder så i søvn og bliver derfor hyppigere sulten. Hun hoster ikke medmindre hun får noget i den gale hals, nyser kun en lille smule og har ikke feber.
Håber du kan hjælpe os med nogle gode råd.
Kærlig hilsen
Lærkes far og mor