Sveder meget - hvad gør vi?

6. november 2006

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Sveder meget - hvad gør vi?

Kære Helen

Vores datter Lærke sveder meget generelt. Dvs. at hun hurtigt bliver varm og fugtig, hvis vi f.eks. er på besøg hos andre, som har en højere temperatur end os. Og hun meget hurtigt bliver fugtig, når hun f.eks. græder eller kæmper med maven.
Derfor skifter vi hendes tøj flere gange dagligt.

Men, når hun f.eks. ligger og kæmper med maven om natten, opdager vi ikke altid at hun bliver fugtig, hvilket resulterer i, at hun ofte er kold og klam når hun vækker os til amning. Der er omkr. 18 grader i vores soveværelse, og det er jo ret køligt, når hun ligger der og damper. Samtidig er hun ofte kold langt ned af ryggen og på brystet, selvom hun ligger pakket ind i et "kræmmerhus". Men hun VIL have hænderne over dynen, og derved blottes jo en del af hendes bryst.

Hun sover i en uld-body og en bomulds-natdragt (med lynlås).
Idag har vi forsøgt at putte hende under dynen sådan at den lå helt op til hagen, men så er det jo galt med armene, og så vækker hun sig selv, når hun forsøger at få dem op.

Ligesom når hun kæmper med maven, begynder hun også at storsvede under amning. Så meget, at hendes hår bliver vådt, og hun får svedperler ...

Annonce

... på panden. Jeg ved det er hårdt arbejde at spise fra brystet, og det er heller ikke hver eneste gang, hun falder i sved. Dog synes jeg det, de sidste par dage, er blevet oftere og mere udtalt.

Hun har været "forkølet" (dvs. haft stoppet næse, men den løber ikke) i 6-7 uger, hvor vi har løsnet med saltvand/modermælk flere gange om dagen, så hun bedre kunne trække vejret (hun slipper bla. under amning, hvis der ikke er god passage), og så tænker jeg om det skyldes forkølelsen, at hun falder sådan i sved.

Og hvad skal vi dog gøre om natten, når hun ligger der og sveder og bliver kold og klam. For hvis det fortsætter, bliver hun jo aldrig af med forkølelsen... Og tænk hvis den sætter sig! Det er jo nærmest skruen uden ende, hvis hun bliver kold om natten og sveder under amning og igen bliver kold.

Hun har også været meget mere pylret de sidste dage, sover overfladisk, vågner oftere om natten, spiser kortvarigt og falder så i søvn og bliver derfor hyppigere sulten. Hun hoster ikke medmindre hun får noget i den gale hals, nyser kun en lille smule og har ikke feber.

Håber du kan hjælpe os med nogle gode råd.

Kærlig hilsen
Lærkes far og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!