Svar: Opkast - hele tiden
1. december 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Ud fra din beskrivelse synes jeg det vil være relevant at I får jeres dreng undersøgt. Han kan f.eks. have det der hedder mavemundsforsnævring (pylorusstenose). Det ses hos ca 2 ud af 1000 børn i Danmark om året.
Mavemundsforsnævring viser sig imellem 2 uger til 3 mdr efter fødslen. Barnet får voldsomme opkastninger, som i begyndelsen er mindre, men som udvikler sig til at være det man kalder eksplosive. Barnet vil ofte blive alment påvirket og vil også tabe sig i vægt eller ikke tage på. Din dreng tager jo fint på og det er nok derfor at læge og sundhedsplejerske ikke har ment det var det, men der er jo aldrig nogen regler uden undtagelser:o)
Det er almindeligt at spædbørn gylper og der er en tendens til at børn der får flaske gylper mere end børn der bliver ammet. Man skal skelne imellem gylp og opkastning, o ghvis du mener at din søn kaster op, så synes jeg som sagt at han skal undersøges.
Man kan undersøge for mavemundsforsnævring ved at lave en ultralydsscanning, hvor man kan se om mavemunden er fortykket. Hos nogle børn vil man også kunne føle denne fortykkelse, hvis man palperer maven. Hos nogle børn vil man også gennem blodprøver kunne få en mistanke, da barnet på grund af hyppige opkastninger vil have forskydninger i sin væske- og saltbalance.
Mavemundsforsnævring behandles med operation.
Det er også rigtigt at børn der har mælkeallergi kan kaste op.
Jeg finder det helt relevant at du igen henvender dig hos lægen og fortæller, hvad du har fortalt mig. Fortæl hvad du som mor oplever, hvor mange gange det er og hvad betydning det har for jeres "sociale liv".
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske