Brev:
Opkast - hele tiden
1. december 2003
Alder:
9 mdr.
Opkast - hele tiden
Jeg er virkelig frustreret! Jeg har en dejlig dreng i god trivsel (som sundhedsplejersken siger) på 9 mdr. Han vejer lidt over gennemsnittet og har taget jævnt på. Han spiser stort set det samme som os, havregrød/øllebrød morgen, riskiks/bolle formiddag, lyst rugbrød m. div. pålæg til frokost, youghurt m. frugtmos eftermiddag og vores mad til aften. Han drikker mælk af kop til alle måltider. Han har afførring 2-3 gange daglig.
Lige siden han var et par uger gammel har han gylpet (han har udelukkende fået bryst). I starten sagde sundhedsplejesken, at det ville holde op, når han fik mere fast føde. MEN NEJ, nu er det (også p.g.a. fødeindtagelsen) deciderede ildelugtende, syrlige opkastninger m. klumper i, som kan komme flere timer efter, at han har spist.
Jeg har prøvet med mindre måltider, stillesiddende aktiviteter efter måltiderne, men intet har hjulpet. Vi har ført dagbog et par dage og han kaster op ca. 15 gange om dagen, ca. fordelt på 5 store, 5 mellem og 5 små portioner.
Jeg har selvfølgelig vendt det med både sundhedsplejerske og læge, men føler ikke, at jeg bliver taget alvorligt, fordi han tager fint på og trives, men det fylder efterhånden meget i hverdagen - jeg føler f.eks. ikke, at jeg kan være bekendt at tage ham med på besøg, da han kaster op på folks gulvtæpper og tøj - ved en tur i supermarkedet/offentlige transportmidler er vi altid udstyret med papirlommetørklæder og en klud/ble til optørring/aftørring o.s.v. o.s.v.
Nu til spørgsmålene: Hvor meget er det alm. at børn gylper/kaster op og hvor længe? Hvad kan det skyldes? Hvad kan jeg gøre? Kan det evt. være mælkeallergi? Hvordan skal jeg endnu engang gribe det an overfor vores læge? (Sundhedsplejersken kommer ikke mere efter BOEL-prøven). I det hele taget - HJÆLP MIG/OS !!!
Mange hilsner fra
Susanne