Svar: Forkølet ca. 4 uger
12. oktober 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Lærkes mor og far
Er I sikre på at Lærke er forkølet - har hun næseflåd, altså løber det fra hendes næse?
Jeg spørger fordi nogle børn kan lyde forkølede i deres vejrtrækning og lave snorkelyde, hvis de f.eks. har lidt hævede polypper.
Man kunne godt forestille sig at Lærke kunne have fået sin slimhinde generelt lidt pga sondeernæring osv. da hun var spæd, men dette burde ikke gøre sig gældende stadigvæk og derfor tænker jeg om det måske kunne handle lidt mere om, at hun ikke har så meget passage i næsen måske pga sine polypper.
Næsepolypper er sjældne hos børn, men jeg har enkelte gange oplevet at børn ved undersøgelse af øre-næse-hals specialist har fået konstateret lidt hævede polypper eller en anden form for forsnævring ved næsen. En enkelt gang har jeg hørt forældrene fortælle at lægen med et lille apparat kunne "spile" næsen lidt ud og skabe passage.... hmm derfor bare en tanke, måske I skulle få hende set af en øre-næse-hals specialist for børn.
Jeres måde at holde hende varm, tøjet I iklæder hende osv. lyder helt rigtigt og meget omsorgsfuldt og betænksomt. I kan ikke gøre mere.
Det er naturligt at hendes hendes bliver kolde, hun bruger en masse energi på at holde de vitale organer varme (hjerte, lunger, lever, nyre) og så virker det perifere kredsløb ikke så godt. Jeg synes ikke det lyder nødvendigt at give hende handsker på.
Om jeg kommer med guldkorn idag ved jeg ikke, men jeg håber I kan bruge mine overvejelser - jeg fortæller lidt forskelligt og så må I selv vælge til og fra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske