Svar: Forkølet ca. 4 uger

12. oktober 2006

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lærkes mor og far

Er I sikre på at Lærke er forkølet - har hun næseflåd, altså løber det fra hendes næse?

Jeg spørger fordi nogle børn kan lyde forkølede i deres vejrtrækning og lave snorkelyde, hvis de f.eks. har lidt hævede polypper.

Man kunne godt forestille sig at Lærke kunne have fået sin slimhinde generelt lidt pga sondeernæring osv. da hun var spæd, men dette burde ikke gøre sig gældende stadigvæk og derfor tænker jeg om det måske kunne handle lidt mere om, at hun ikke har så meget passage i næsen måske pga sine polypper.

Næsepolypper er sjældne hos børn, men jeg har enkelte gange oplevet at børn ved undersøgelse af øre-næse-hals specialist har fået konstateret lidt hævede polypper eller en anden form for forsnævring ved næsen. En ...

Annonce

... enkelt gang har jeg hørt forældrene fortælle at lægen med et lille apparat kunne "spile" næsen lidt ud og skabe passage.... hmm derfor bare en tanke, måske I skulle få hende set af en øre-næse-hals specialist for børn.

Jeres måde at holde hende varm, tøjet I iklæder hende osv. lyder helt rigtigt og meget omsorgsfuldt og betænksomt. I kan ikke gøre mere.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er naturligt at hendes hendes bliver kolde, hun bruger en masse energi på at holde de vitale organer varme (hjerte, lunger, lever, nyre) og så virker det perifere kredsløb ikke så godt. Jeg synes ikke det lyder nødvendigt at give hende handsker på.

Om jeg kommer med guldkorn idag ved jeg ikke, men jeg håber I kan bruge mine overvejelser - jeg fortæller lidt forskelligt og så må I selv vælge til og fra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!