Svar: Hæmorider - 5 mdr.

9. oktober 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Det er meget almindeligt at kvinder får hæmorider både under graviditeten og i forbindelse med fødslen. Ofte forsvinder de dog igen inden for den første måned.

Ved endetarmen ligger nogle små blodkar og når man er gravid og føder et barn, så kommer der et meget stort pres på disse blodkar, hvorved de buler ud og nogle gange også brister. Det er disse udbulinger, som er hæmorider.

Man kan have to former for hæmorider. Enten den type som ligger inde i endetarmen eller den type som buler udenfor endetarmen. Det lyder som om du har den type, som ligger udenfor. Her hjælper det nogle gange at smøre med lidt speciel hæmoridesalve og nogle gange er man også nødt til at presse hæmoriden ind på plads med en finger.

Det bedste du kan gøre er at huske følgende:
- Undgå hård mave. Sørg for at drikke rigeligt og ...

Annonce

... spise kost med forskellige fibre, så maven holde igang. Det kan evt. være nødvendigt at tage afføringsmiddel så du er sikker på ikke at have hård mave.

- Undgå langvarige toiletbesøg. Gå først på toilettet, når du fornemmer at du skal af med noget og lad være med at læse avisen på toilettet (det er nok også mere mænd der har den tilbøjelighed:o)) - det har du slet ikke tid til med en lille.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

_ Undgå at presse. Det betyder også at du ikke skal sætte dig på en badering eller lignende i sofaen - det kan være tiltalende at sidde på en ring, men det øger presset og gør det kun værre.

Det er fornuftigt at du har talt med lægen om det, hvis cremen og ovenstående ikke hjælper dig, så er der også andre metoder man kan forsøge og det er kun i svære tilfælde at man vælger at operere - så er der håb forude:o)

Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder