Svar: Hæmorider - 5 mdr.
9. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er meget almindeligt at kvinder får hæmorider både under graviditeten og i forbindelse med fødslen. Ofte forsvinder de dog igen inden for den første måned.
Ved endetarmen ligger nogle små blodkar og når man er gravid og føder et barn, så kommer der et meget stort pres på disse blodkar, hvorved de buler ud og nogle gange også brister. Det er disse udbulinger, som er hæmorider.
Man kan have to former for hæmorider. Enten den type som ligger inde i endetarmen eller den type som buler udenfor endetarmen. Det lyder som om du har den type, som ligger udenfor. Her hjælper det nogle gange at smøre med lidt speciel hæmoridesalve og nogle gange er man også nødt til at presse hæmoriden ind på plads med en finger.
Det bedste du kan gøre er at huske følgende:
- Undgå hård mave. Sørg for at drikke rigeligt og spise kost med forskellige fibre, så maven holde igang. Det kan evt. være nødvendigt at tage afføringsmiddel så du er sikker på ikke at have hård mave.
- Undgå langvarige toiletbesøg. Gå først på toilettet, når du fornemmer at du skal af med noget og lad være med at læse avisen på toilettet (det er nok også mere mænd der har den tilbøjelighed:o)) - det har du slet ikke tid til med en lille.
_ Undgå at presse. Det betyder også at du ikke skal sætte dig på en badering eller lignende i sofaen - det kan være tiltalende at sidde på en ring, men det øger presset og gør det kun værre.
Det er fornuftigt at du har talt med lægen om det, hvis cremen og ovenstående ikke hjælper dig, så er der også andre metoder man kan forsøge og det er kun i svære tilfælde at man vælger at operere - så er der håb forude:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske