Svar: Slået hovedet
8. oktober 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Lone
Alle forældre har prøvet at deres barn har slået hovedet. De mindste ofte fordi de falder bagover, når de øver sig i at sidde eller fordi de falder ned fra f.eks. forældrenes seng. De lidt større børn slår ofte hovedet i en lidt voldsom leg. Et slag med hovedet kan være farligt, men er det bestemt ikke altid. Nu har du prøvet det og der er ikke tvivl om at du fremover nokvil tage dig dine forholdsregler:o)
Da din søn er upåvirket og da det er sket i fredags, så lyder det bestemt som om du kan tage det stille og roligt.
Det man skal være opmærksom på, når børn slår hovedet er en vurdering af om barnet har fået en hjernerystelse eller om barnet kan have fået en blodansamling inde i hovedet.
Hjernerystelse viser sig ved kortvarig bevidstløshed, hovedpine og hukommelsestab. Barnet kan også få kvalme og opkastning.
Hvis barnet, når det slår sit hoved reagerer med kortvarig gråd og herefter er som det plejer. Det vil sige smiler, drikker og reagerer som sædvanligt på berøring og lyde, så har barnet ingen hjernerystelse.
Hvis barnet derimod bliver kortvarig bevidstløs og reagerer med voldsom gråd og uro og så herefter bliver stille, blegt, mat, eventuelt kaster op og bliver døsigt, så har barnet sandsynligvis en let hjernerystelse.
Og hvis barnet efter slaget mod hovedet er længevarende bevidstløs - det vil sige at barnet ikke skriger eller græder lige efter slaget og efterfølgende virker stille, sløvt og kaster op, så har barnet sandsynligvis en kraftigere hjernerystelse.
Hvis barnet har en blodansamling i hovedet, så vil barnet nogle timer efter slaget mod hovedet ofte begynde at klage over tiltagende hovedpine, svaghed og besvær med at holde balancen. Barnet begynder at kaste op og bliver sløvt og virker i det hele taget anderledes end det plejer.
Når et barn har slået hovedet så er det vigtigt at forældrene holder ekstra øje med barnet. Man skal sikre sig at barnet ikke sover for længe af gangen, - det anbefales faktisk at vække barnet ca hver 2 time det første døgn efter, hvis man mistænker at barnet har slået hovedet meget. Det er vigtigt at sikre sig at barnet kigger på en, smiler, virker sulten tørstig osv. Hos større børn vil man kunne fornemme om barnet kan følge en opfordring, er orienteret og interesseret i sine omgivelser og på den måde virker relevant.
Så kære Lone - det er vigtigt at børn ikke slår hovedet, men undgås kan det desværre ikke altid. Og det lyder som om at det hos jer har været meget fredeligt denne gang:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske