Svar: Slået hovedet

8. oktober 2006

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lone

Alle forældre har prøvet at deres barn har slået hovedet. De mindste ofte fordi de falder bagover, når de øver sig i at sidde eller fordi de falder ned fra f.eks. forældrenes seng. De lidt større børn slår ofte hovedet i en lidt voldsom leg. Et slag med hovedet kan være farligt, men er det bestemt ikke altid. Nu har du prøvet det og der er ikke tvivl om at du fremover nokvil tage dig dine forholdsregler:o)

Da din søn er upåvirket og da det er sket i fredags, så lyder det bestemt som om du kan tage det stille og roligt.

Det man skal være opmærksom på, når børn slår hovedet er en vurdering af om barnet har fået en hjernerystelse eller om barnet kan have fået en blodansamling inde i hovedet.

Hjernerystelse viser sig ved kortvarig bevidstløshed, hovedpine og hukommelsestab. Barnet kan også få kvalme og opkastning.

Hvis barnet, når det slår sit hoved reagerer med kortvarig gråd og herefter er som det plejer. Det vil sige smiler, drikker og reagerer som sædvanligt på berøring og lyde, så har barnet ingen hjernerystelse.

Hvis barnet derimod bliver kortvarig bevidstløs og reagerer med voldsom gråd og uro og så herefter bliver stille, blegt, mat, eventuelt kaster op og bliver døsigt, så har barnet sandsynligvis en ...

Annonce

... let hjernerystelse.

Og hvis barnet efter slaget mod hovedet er længevarende bevidstløs - det vil sige at barnet ikke skriger eller græder lige efter slaget og efterfølgende virker stille, sløvt og kaster op, så har barnet sandsynligvis en kraftigere hjernerystelse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis barnet har en blodansamling i hovedet, så vil barnet nogle timer efter slaget mod hovedet ofte begynde at klage over tiltagende hovedpine, svaghed og besvær med at holde balancen. Barnet begynder at kaste op og bliver sløvt og virker i det hele taget anderledes end det plejer.

Når et barn har slået hovedet så er det vigtigt at forældrene holder ekstra øje med barnet. Man skal sikre sig at barnet ikke sover for længe af gangen, - det anbefales faktisk at vække barnet ca hver 2 time det første døgn efter, hvis man mistænker at barnet har slået hovedet meget. Det er vigtigt at sikre sig at barnet kigger på en, smiler, virker sulten tørstig osv. Hos større børn vil man kunne fornemme om barnet kan følge en opfordring, er orienteret og interesseret i sine omgivelser og på den måde virker relevant.

Så kære Lone - det er vigtigt at børn ikke slår hovedet, men undgås kan det desværre ikke altid. Og det lyder som om at det hos jer har været meget fredeligt denne gang:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder