Svar: Termometer og 15 mdr vacine

3. oktober 2006

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Emils mor

Hvor er det synd at Emil er blevet syg:( Jeg håber at han snart bliver bedre.

Med hensyn til termometre, så er det altid mest sikkert at måle en temperatur i endetarmen. Måler man i munden, under armen i øret osv. så vil målingen ikke være helt så præcis og mistænker man feber, så vil man så alligevel skulle tage en rectal temperatur - især når det drejer sig om børn, så er det vigtigt at temperaturen er korrekt.

Med hensyn til rensning af termometre, så anbefales normalt at man renser termometret under rindende vand med vand og sæbe og herefter spritter termometret af. Man kan diskutere om sprit er nødvendigt i eget hjem, men det er hygiejnisk korrekt at gøre det.

I forhold til MFR vaccination og reaktion på dette, så skal I naturligvis observere Emil tæt. Vaccinationen giver jo beskyttelse mod mæslinger, fåresyge og røde hunde og Emil kan få bivirkninger som en mild grad af sygdommene. Han vil således kunne få lidt forkølelse, udslæt og feber og hans spytkirtler kan også hæve lidt. Bivirkningerne kan komme et par uger efter vaccinationen og ...

Annonce

... reaktionen varer som regel ikke mere end 2 døgn og forsvinder så igen uden behandling.

Det er ikke usædvanligt at temperaturen ved små børn kan stige til op over 39 grader og det I skal observere, er hvordan Emil virker. Hvis han er sløv, apatisk, slap, virker til at være i febervildelse (se ting for sig, taler sort - altså mere end han plejer:)) og generelt opfører sig, så I er bekymrede, så skal I lytte til den bekymring og han skal ses af en læge.

Hvis han virker frisk nok, når han er vågen og bare sådan virker lidt klattet og almindeligt feberpåvirket, spiser og drikker - især drikker, så er det okay. Hvis han gerne vil læse, lege og underholdes lidt, er det også okay.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Sørg for at han er afklædt, så han kan komme af med varmen og sørg for at han har et dynebetræk på sig, når han har kulderystelser og fryser. Giv ham rigeligt med væske og gerne lidt vandholdig frugt og grønt, som f.eks. melon og agurk.

Tal med lægen om, hvorvidt I skal give ham noget panodil, som kan slå feberen lidt ned.

Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder