Brev:
Amning efter skemad nødvendigt m.m.
3. oktober 2006
Alder:
5 mdr.
Amning efter skemad nødvendigt m.m.
Hej Helen
Lidt diverse spørgsmål til dig igen igen :-)
Min datter på 5 1/2 mdr har fået skemad siden hun var 4 mdr. Hun spiser nu 2 x 1/2-1 dl. De første par uger tilbød jeg bryst efter maden, men det har jeg ikke gjort siden - er det forkert? Hun bliver stadig ammet 5-6 gange dagligt og får vand i tudkop til måltidet, hvilket hun elsker.
Hvornår kan jeg begynde at øge til 3 måltider dagligt? Hun er "middel" interesseret i mad. Dvs. jeg skal "bestemme" og hjælpe hende lidt, hvis hun skal spise en hel 1 dl. (Ikke pres - jeg stopper når hun ikke vil mere)
Hvornår kan man begynde at fjerne natamningen kl. 03.00 helt? Forløbet nu ser sådan ud: 18.30 bryst ved putning, 22.30 bryst (ofte når jeg går i seng), 03.00 bryst, 7 op og bryst efter pusles.
Tilsidst; Vi har haft store problemer med at putte min datter både dag og nat, men for 1 1/2 mdr siden fandt vi løsningen; Jeg ligger og ammer hende i vores seng. Efter bryst tager hun sut og falder i søvn, når jeg bliver liggende og holder om hende uden det mindste piveri. Om dagen lader vi hende blive liggende i vores seng. Om aftenen flytter vi hende lige for tiden sovende over i hendes egen seng, fordi hun lige nu protesterer, når vi flytter hende i vågen tilstand.
Jeg skal altså blive liggende med hende efter amning til hun sover. Det tager dog ikke langt tid for hende at falde i søvn når jeg er der, og jeg synes der er helt ok at hun har behov for min tryghed til at falde i søvn. Dog betyder det jo så at far ikke kan putte - heller ikke om dagen. Vi vil forsøge at indsluse ham gradvist. Det betyder også at vi helst skal være hjemme til mindst en af dagslurene for at hun får sovet ordentligt. Men det har vi indordnet os med.
Vil blot lige høre dit forslag til hvornår man burde begynde at være mere konsekvent med at lære hende at falde i søvn alene?
Hov det endte jo alligevel med at blive en hel bog jeg fik skrevet :-)
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
Trine