Svar: Tynd mave 10 mdr.
3. september 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Det lyder meget sandsynligt at jeres dreng har fået lidt maveinfektion efter jeres tur - det lyder ellers som om I har haft det rigtig dejligt:o)
Når børn har tynd mave, så er det en udmærket idé at give lidt kogt vand, som du allerede er begyndt på. Brød er også altid godt, gerne lidt "tørt" brød som f.eks. en tvebak, en brødskorpe eller lignende.
A 38 (acidophilus) kan også være en rigtig god idé og gerne sammen med revne rå æbler. Æbler indeholder især kalium, som man mister når man har diarré og derfor kan det være en god idé med revne rå æbler. Lidt æblejuice vil også være okay som tørstslukker ind imellem.
Det er generelt altid godt at vælge lyst brød til børn, men især også når der er tale om diarré er det en god idé at tilbyde barnet lyst brød uden frø og kerner. Server kogte grøntsager, kartoffelmos kan også være godt. Bananer kan også virke lidt stoppende
Diarré og luft i maven kan blive forværret af: Kål, Porrer, Løg, Ærter, Grønne bønner og selvom børn har godt af og skal have en del fedt, så prøv at spare lidt på smør og olie lige i de dage hvor diaréen står på.
Hvis han ikke får det bedre i løbet af et par dage, så synes jeg I skal kontakte lægen. Det kunne være en idé så at lave en afføringsprøve for at se om der skulle være nogle bakterier, som evt. kunne behandles.
Fortsat held og lykke og god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske