Svar: Tynd mave 10 mdr.

3. september 2006

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Camilla

Det lyder meget sandsynligt at jeres dreng har fået lidt maveinfektion efter jeres tur - det lyder ellers som om I har haft det rigtig dejligt:o)

Når børn har tynd mave, så er det en udmærket idé at give lidt kogt vand, som du allerede er begyndt på. Brød er også altid godt, gerne lidt "tørt" brød som f.eks. en tvebak, en brødskorpe eller lignende.

A 38 (acidophilus) kan også være en rigtig god idé og gerne sammen med revne rå æbler. Æbler indeholder især kalium, som man mister når man har diarré og derfor kan det være en god idé med revne rå æbler. Lidt æblejuice vil også være okay som tørstslukker ind imellem.

Det er generelt altid godt at vælge lyst ...

Annonce

... brød til børn, men især også når der er tale om diarré er det en god idé at tilbyde barnet lyst brød uden frø og kerner. Server kogte grøntsager, kartoffelmos kan også være godt. Bananer kan også virke lidt stoppende

Diarré og luft i maven kan blive forværret af: Kål, Porrer, Løg, Ærter, Grønne bønner og selvom børn har godt af og skal have en del fedt, så prøv at spare lidt på smør og olie lige i de dage hvor diaréen står på.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han ikke får det bedre i løbet af et par dage, så synes jeg I skal kontakte lægen. Det kunne være en idé så at lave en afføringsprøve for at se om der skulle være nogle bakterier, som evt. kunne behandles.

Fortsat held og lykke og god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.