Svar: Skoldkopper - 1 mdr.
26. august 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Karina
Tillykke med den lille dreng. Dejligt at høre at I er vendt hjem i god behold. Det er naturligt at man er lidt nervøs og usikker, når man får et lille barn. Især når man føder for tidligt, så er der flere hensyn at tage og angsten for at miste sidder jo dybt i en:o)
Med hensyn til skoldkopper, så er det korrekt at det smitter ved direkte og indirekte kontakt og også kan smitte via luften. Jeg har forsøgt at finde oplysninger om hvor længe virus kan holde sig, men uden held. Jeg kunne dog ikke forestille mig at varicella zoster virus, som det hedder, skulle kunne smitte efter vask af tøj. Det ville være usædvanligt. Og pakken der har været afsendt, nej heller ikke.
Jeg tænker derfor, at I skal tage det helt roligt i forhold til smitte af jeres lille dreng. Vil I gerne have helt præcis oplysning omkring skoldkoppe virus, så kan I dog prøve at kontakte serum instituttet, se www.ssi.dk
Jeg håber at det i øvrigt går godt med ham og at I trives:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske