Brev:
Sove og spise problemer
26. august 2006
Alder:
10 mdr.
Sove og spise problemer
Kære Helen
Nu har jeg virkelig brug for din vurdering og gode råd igen.
Elias bliver snart 10 mdr. For 2 uger siden startede han i vuggestue. Den første uge var vi på besøg en times tid. Næste uge var vi der lidt inden han skulle sove, han blev puttet, jeg gik derefter og bagefter var han der lidt alene, hvor han også har spist en lille smule mad, inden jeg hentede ham igen.
De sidste dage gik jeg med det samme, når vi ankom til vuggestuen. Her har han været ked af det, men pædagogerne fortæller, at han hurtigt blir afledt og glad igen. Efter lur er han også ked af det, når han bliver taget op af pædagogerne, men også her, bliver han efter sigende relativt hurtigt glad igen.
Når jeg kommer og henter ham, sidder han altid glad og leger på gulvet, efter at have spist en lille smule mad. Vi går hjem når han har leget 10-15 mere, mens mor kigger på. Det virker egentlig ok, selvom jeg selv synes det er forfærdeligt :-)
Skal jeg være opmærksom på noget/gøre noget anderledes synes du?
Elias har jo altid sovet dårligt! Jeg har efterhånden vænnet mig til, at blive vækket ca én gang i timen natten igennem (på dårlige nætter 2 gange i timen),- men efter han er startet i vuggestuen, er det gået helt galt! Han er umulig at putte og når han vågner natten igennem (stadig hver time mindst) så græder han og kan ikke bare "nusses" eller nøjes med at få sin sut (den har han allerede i munden når han "vågner"af og til)
Jeg ved jo godt at han reagerer på det nye i vuggestuen, men det er altså lige i overkanten af, hvad jeg kan magte. Flere gange i løbet af natten, må jeg vandre op og ned af gulvet til han sover, for derefter at liste ham i seng igen. En time efter vågner han igen!
Han har jo også altid spist meget lidt! Det er også gået endnu mere tilbage med dét! Vi ved jo godt nu, at hvis vi glemmer laktulosen, så får han hård mave og vil ikke spise. Vi prøver en gang imellem at justere lidt ned for at finde ud af om det stadig er nødvendigt, og det er det i allerhøjeste grad. Så det får han stadig 2 gange dagligt.
At han ikke vil spise i øjeblikket, er det også en følgereaktion af at være startet i vuggestuen? Selvfølgelig spiser han lidt indimellem, men det er som om, at han efter 1-3 skefulde har taget toppen af sulten, og bare har vænnet sig til at spise på den måde. 1/2 dl grød eller mos eller 3-4 små bitte stk rugbrød er hvad han max spiser pr måltid. Og ved skemaden er det kun de første par skefulde han spiser af fri vilje. De resterende skal lokkes og snydes i ham.
Ved sidste vejning ( 17. Juli) vejede han 7250 gr og havde da på en måned taget 200 gr på. Han er ikke vejet siden, men jeg er jo godt klar over at han ikke kan have taget ret meget på.
Jeg har brug for nogle råd omkring, hvordan jeg griber spisesituationen bedst an. Indtil for nylig, valgte jeg at overgi mig og give ham en flaske mme,- men kan jo godt se, at det ikke hjælper på hans appetit. Han er bare så glad for flaskerne. Hvormange må han få i døgnet? Jeg har skåret det ned til 2 x 200 ml (han drikker også sødmælk af kop) og på en rigtig opgivende dårlig dag, måske 3 flasker.
Jeg har også været ude i at tilberede flere forskellige retter mad på én gang og tilbyde, men det er jeg holdt op med. Han får af og til industrielt fremstillet mad (det er han faktisk lige så glad for som hjemmelavet), somregel kombineret med lidt friske grøntsager eller pastaskruer som han kan tage selv. Jeg prøver at variere hans mad, men har heller ikke det indtryk at han er kræsen, men mere at han bare har vænnet sig til at nøjes med at spise de få bidder, til toppen at sulten er taget.
Hans dag ser nogenlunde sådan ud:
Når han vågner (meget forskelligt) 7-8.30 morgenmad grød og sødmælk af kop
9-9.30 afleveres i vuggestuen
10.30 enten puttes han hér, hvis han ikke er for træt, tilbydes han mad og puttes derefter (i såfald 10.45)
12-12.30 vågner af lur (tilbydes mad, hvis ikke han fik inden lur)
13-13.30 varm mad i vuggestuen
13.30-14 mor henter Elias i vuggestuen
15.30 øllebrød eller rugbrødshapser hjemme, sødmælk af kop, vi leger lidt bagefter, Elias puttes til lur ca 1 time. (hér er det at jeg af og til overgir mig og gir en flaske..)
18-18.30 aftensmad, enten vores mad eller af glas plus lidt frisktilberedt ved siden af, sødmælk af kop, evt lidt frugtmos til dessert.
19 bad, aftenritual (lidt kiggen i en lille billedbog med dyr, et par sange evt putte 10 min med både far og mor i sengen, en flaske mme)
19.30-20 puttes i egen seng
senere evt en flaske mme mere, under alle omstændigheder vand gennem natten
I løbet af dagen tilbydes han selvfølgelig også af og til vand og ind imellem et stykke frugt (æble, melon, kiwi, pære, banan eller lign) eller agurk (også begyndt på lidt rosiner..kun lidt :-) alt dette synes han også er rigtig hyggeligt, men han har ingen tænder og får ikke rigtig spist noget. Det er typisk noget han sidder lidt med, mens han venter på sin mad i højstolen, eller efter endt (opgivet) måltid.
Har du nogle forslag til justeringer af hans dag? Inden han startede i vuggestuen var hans formiddag helt forudsigelig mht hans lur, men det er lidt forskelligt hvordan det udarter sig nu. Det er lidt ærgeligt, men kan jo ikke være anderledes, nu hvor han skal køres ind i en ny rytme.
Jeg har tænkt på, om det måske er meget vigtigt for Elias, at der ikke sker andet på dagen, når vi kommer hjem fra vuggestuen? Det er som om han ikke kan sortere i alle indtrykkene og måske derfor sover endnu mere uroligt om natten.
Vi har forøvrigt fået koblet en ergoterapeut på Elias, mht hans forkerte fodstilling. Hun synes han har for tidligt født-agtige symptomer, som bla gir sig til udslag i hans "uro" i kroppen. Men jeg vil skynde mig at sige, at han er fuldstændig med mht udvikling (er lige begyndt at kravle også) og meget kvik, samt altid meget meget glad, når han er vågen.
Det blev en meget lang og rodet mail, men jeg er også meget træt :-)
Kan du give lidt råd til hvordan vi bedst kommer videre herfra?
Mange hilsner og på forhånd tak
Elias mor