Svar: I vuggestue med bronkitis
4. november 2003
Alder:
12 mdr.
Betegnelsen bronkitis kan dække over flere ting. Bronkierne er de luftrør, der går ned i lungerne (kort forklaret). Ud fra din beskrivelse lyder det som om, at der er tale om det man kalder en akut bronkitis, som opstår af to årsager:
1) Påvirkning af en virus, der normalt ville give forkølelse, men hvor man kan sige at forkølelsen sætter sig længere ned i lungerne (bronkierne) og
2) Påvirkning af en bakterie, ofte samtidig med en anden infektion
Hvis den akutte bronkitis skyldes en bakterie, vil man som jeres læge behandle med med antibiotika (penicillin). Dette er ikke muligt overfor en virusbetinget bronkitis, hvorfor man her i stedet vil afhjælpe de symptomer som barnet har.
Symptomerne på bronkitis vil være en pibende og hvæsende vejrtrækning. Og barnet vil også hoste, evt have lidt opspyt, feber og være træt. Det er anstrengende ikke at kunne trække vejret godt nok igennem.
Symptomerne behandles med nogle bronkieudvidende midler, altså medicin som udvider luftvejene og dermed letter barnets vejrtrækning og mindsker hosten. De fleste småbørn vil få dette på en maske (spacer), og det vil meget hurtigt have en virkning.
Nogle børn vil ofte være meget forkølet og vil i de situationer udvikle bronkitis. Hvis det er noget der varer ved i længere perioder taler man om astmatisk bronkitis. Nogle børn vil vokse fra deres astmatiske bronkitis og andre vil senere udvikle astma. Ca 5 % af danske børn lider af astma.
Børn er ofte gode til at skjule at de har besvær med vejrtrækningen. Da jeg ikke har set din datter er det svært at vurdere, hvorvidt der er tale om en bronkitis pga bakterie eller virus. Da penicillinen dog ikke har haft den store effekt, synes jeg dog at du skal få lægen til at lytte på hendes lunger igen.
Det kan afhjælpe at være i et køligt værelse eller være ude i frisk luft, så meget som muligt. Tobaksrøg er bandlyst! Fugtigt vejr skal undgås.
Selv om det kan være problematisk at skulle holde sit barn hjemme, når man også skal passe arbejde mv, så synes jeg I skal få hende tjekket igen før I sender hende af sted.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske