Svar: I vuggestue med bronkitis

4. november 2003

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Betegnelsen bronkitis kan dække over flere ting. Bronkierne er de luftrør, der går ned i lungerne (kort forklaret). Ud fra din beskrivelse lyder det som om, at der er tale om det man kalder en akut bronkitis, som opstår af to årsager:

1) Påvirkning af en virus, der normalt ville give forkølelse, men hvor man kan sige at forkølelsen sætter sig længere ned i lungerne (bronkierne) og
2) Påvirkning af en bakterie, ofte samtidig med en anden infektion

Hvis den akutte bronkitis skyldes en bakterie, vil man som jeres læge behandle med med antibiotika (penicillin). Dette er ikke muligt overfor en virusbetinget bronkitis, hvorfor man her i stedet vil afhjælpe de symptomer som barnet har.

Symptomerne på bronkitis vil være en pibende og hvæsende vejrtrækning. Og barnet vil også hoste, evt have lidt opspyt, feber og være træt. Det er anstrengende ikke at kunne trække vejret godt nok igennem.

Symptomerne behandles med nogle bronkieudvidende midler, altså medicin som udvider luftvejene og dermed letter barnets vejrtrækning og mindsker hosten. De ...

Annonce

... fleste småbørn vil få dette på en maske (spacer), og det vil meget hurtigt have en virkning.

Nogle børn vil ofte være meget forkølet og vil i de situationer udvikle bronkitis. Hvis det er noget der varer ved i længere perioder taler man om astmatisk bronkitis. Nogle børn vil vokse fra deres astmatiske bronkitis og andre vil senere udvikle astma. Ca 5 % af danske børn lider af astma.

Børn er ofte gode til at skjule at de har besvær med vejrtrækningen. Da jeg ikke har set din datter er det svært at vurdere, hvorvidt der er tale om en bronkitis pga bakterie eller virus. Da penicillinen dog ikke har haft den store effekt, synes jeg dog at du skal få lægen til at lytte på hendes lunger igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det kan afhjælpe at være i et køligt værelse eller være ude i frisk luft, så meget som muligt. Tobaksrøg er bandlyst! Fugtigt vejr skal undgås.

Selv om det kan være problematisk at skulle holde sit barn hjemme, når man også skal passe arbejde mv, så synes jeg I skal få hende tjekket igen før I sender hende af sted.

Håber ovenstående kan bruges.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.