Start i børnehave - 3 år

5. november 2003

Kategori:
Alder:
3 år

Start i børnehave - 3 år

Min dreng på 3 år har ikke været i dagpleje eller vuggestue. Er nu efter sin 3-års fødselsdag startet i børnehave - halvtidsplads.

De første 14 dage gik fint. Efter 2 dage kunne jeg aflevere ham og hente ham efter 2 timer. Han virkede glad og tilfreds. Så alle var glade.

Så blev det ferie, og hans stue holdt "ferielukket". Så vi holdt en uges ferie.

Det var nu en helt anden dreng at aflevere. Han ville ikke afsted, og når jeg skulle gå, græd han utrøsteligt. En dag tog jeg ham med hjem igen, da børnehaven havde besøg af 8 dagplejere med 4 børn hver. Det virkede som om, det var for meget for ham.Han blev efterfølgende syg en uges tid. Så det har måske været lidt dårlig start.

Når jeg afleverer ham, er jeg der ca. et kvarters tid. Han er ked af det og på vagt, han ved jo, jeg ...

Annonce

... skal gå. Jeg henter ham efter 1-1½ time. Han virker ikke glad i børnehaven og vil heller ikke derned. Spørger om morgenen: Skal jeg i børnehave i dag?

Jeg overvejer at holde en måneds pause - eller skal vi "holde ud"?

Vil vi stå med samme problem om 1 -2 måneder?

Det var meningen, at han skulle glad ud at lege et par timer hver formiddag (jeg arbejder hjemme) og ikke mere. Det er en stor institution, hans gruppe er på 25 3-årige og 4 voksne, som har travlt... Det siger jo sig selv.

Er det for stor omvæltning for ham, når han aldrig har været ude at blive passet før?

Inden han startede i børnehave blev han glad passet en del af mormor og morfar, det vil han ikke "frivilligt" længere.

Har du et råd til, hvordan vi hjælper ham bedst?

På forhånd tak.
Hilsen mor til 3-årig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig