Brev:
Start i børnehave - 3 år
5. november 2003
Alder:
3 år
Start i børnehave - 3 år
Min dreng på 3 år har ikke været i dagpleje eller vuggestue. Er nu efter sin 3-års fødselsdag startet i børnehave - halvtidsplads.
De første 14 dage gik fint. Efter 2 dage kunne jeg aflevere ham og hente ham efter 2 timer. Han virkede glad og tilfreds. Så alle var glade.
Så blev det ferie, og hans stue holdt "ferielukket". Så vi holdt en uges ferie.
Det var nu en helt anden dreng at aflevere. Han ville ikke afsted, og når jeg skulle gå, græd han utrøsteligt. En dag tog jeg ham med hjem igen, da børnehaven havde besøg af 8 dagplejere med 4 børn hver. Det virkede som om, det var for meget for ham.Han blev efterfølgende syg en uges tid. Så det har måske været lidt dårlig start.
Når jeg afleverer ham, er jeg der ca. et kvarters tid. Han er ked af det og på vagt, han ved jo, jeg skal gå. Jeg henter ham efter 1-1½ time. Han virker ikke glad i børnehaven og vil heller ikke derned. Spørger om morgenen: Skal jeg i børnehave i dag?
Jeg overvejer at holde en måneds pause - eller skal vi "holde ud"?
Vil vi stå med samme problem om 1 -2 måneder?
Det var meningen, at han skulle glad ud at lege et par timer hver formiddag (jeg arbejder hjemme) og ikke mere. Det er en stor institution, hans gruppe er på 25 3-årige og 4 voksne, som har travlt... Det siger jo sig selv.
Er det for stor omvæltning for ham, når han aldrig har været ude at blive passet før?
Inden han startede i børnehave blev han glad passet en del af mormor og morfar, det vil han ikke "frivilligt" længere.
Har du et råd til, hvordan vi hjælper ham bedst?
På forhånd tak.
Hilsen mor til 3-årig