Svar: Opkast pga forkølelse
10. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Eline
Det gør mig ondt at høre at Hans er blevet syg, da han jo ellers var begyndt at trives med Enfamil AR. Heldigvis bliver han jo rask igen:o)
Det er faktisk meget normalt at børn hoster og kaster op i forbindelse med en forkølelse. Jeg tænker at når man hoster, så bruger man brugmuskulaturen og når man så samtidig er forkølet, tæt i næsen og måske hævet i svælget, så er det rigtig svært at holde maden i sig. Så forkølede børn kaster faktisk ofte op.
Derudover så tænker jeg at I skal være lidt opmærksomme på hans hosten. Naturligvis på hvordan hans hoste lyder og om han får andre symptomer, får han feber, hvordan er hans vejrtrækning, bliver det værre. I givet fald så vil det være en god idé at få ham lyttet på af en læge.
Han er ikke så gammel, så han bør ikke hoste så meget. Hoste er en beskyttelse af luftvejene. Når han hoster, så kommer der slim op fra lungerne og han får lettere ved at trække vejret. At hoste er derfor en god ting, som hjælper ham.
Men hosten kan jo også udvikle sig, så den er tegn på en infektion, som ikke er en almindelig forkølelse. Og det skal behandles. Hoste kan være tør og hul i lyden, så det lyder som om han "gøer" siger man (krillerhoste) eller løs, så man kan høre at der er noget som "står og kører" og her er det at børn ofte hoster slim op eller kaster op.
Hvis I oplever at hosten bliver ved, så synes jeg I skal kontakte lægen, også hvis I oplever at han kaster slim op eller hvis han får feber.
I kan læse mere om børn og sygdomme på sygeborn.dk, som I finder i min linksamling.
Med hensyn til Enfamil AR, så skriver Sundhedsstyrelsen bl.a i deres retningslinier fra 2005: "Enfamil AR forholdles kun på apoteket og er ikke omfattet af tilskud på grøn recept". Jeg vil derfor tro det ikke er muligt for dig at få tilskud til det. Men du har jo altid ret til at forsøge.
Rigtig meget held og lykke og god bedring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske