Svar: Opkast pga forkølelse

10. juli 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Eline

Det gør mig ondt at høre at Hans er blevet syg, da han jo ellers var begyndt at trives med Enfamil AR. Heldigvis bliver han jo rask igen:o)

Det er faktisk meget normalt at børn hoster og kaster op i forbindelse med en forkølelse. Jeg tænker at når man hoster, så bruger man brugmuskulaturen og når man så samtidig er forkølet, tæt i næsen og måske hævet i svælget, så er det rigtig svært at holde maden i sig. Så forkølede børn kaster faktisk ofte op.

Derudover så tænker jeg at I skal være lidt opmærksomme på hans hosten. Naturligvis på hvordan hans hoste lyder og om han får andre symptomer, får han feber, hvordan er hans vejrtrækning, bliver det værre. I givet fald så vil det være en god idé at få ham lyttet på af en læge.

Han er ikke så gammel, så han bør ikke hoste så meget. Hoste er en beskyttelse af luftvejene. Når han hoster, så kommer der slim op fra lungerne og han får lettere ved at trække vejret. At hoste er ...

Annonce

... derfor en god ting, som hjælper ham.

Men hosten kan jo også udvikle sig, så den er tegn på en infektion, som ikke er en almindelig forkølelse. Og det skal behandles. Hoste kan være tør og hul i lyden, så det lyder som om han "gøer" siger man (krillerhoste) eller løs, så man kan høre at der er noget som "står og kører" og her er det at børn ofte hoster slim op eller kaster op.

Hvis I oplever at hosten bliver ved, så synes jeg I skal kontakte lægen, også hvis I oplever at han kaster slim op eller hvis han får feber.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I kan læse mere om børn og sygdomme på sygeborn.dk, som I finder i min linksamling.

Med hensyn til Enfamil AR, så skriver Sundhedsstyrelsen bl.a i deres retningslinier fra 2005: "Enfamil AR forholdles kun på apoteket og er ikke omfattet af tilskud på grøn recept". Jeg vil derfor tro det ikke er muligt for dig at få tilskud til det. Men du har jo altid ret til at forsøge.

Rigtig meget held og lykke og god bedring:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor