Brev:
Kost og søvn snart 1 år
10. juli 2006
Alder:
12 mdr.
Kost og søvn snart 1 år
Kære Helen
Tak for dine altid behjælpelige svar. Nu har jeg lidt på "tapetet" igen, som jeg håber du kan hjælpe os med : ).
Min datter fylder snart et år og i den forbindelse har jeg lidt spørgsmål bl.a i forhold til hendes kost.
1) Efter de nye anbefalinger skifter man så over til letmælk eller skal vi fortsat holde os til sødmælk? Hun vejer ca ti kilo og er ca 73 cm lang.
2) Skal vi fortsat give fedtstof i maden?
3) Hvornår begynder man at vænne fra flaske? Istedet for jern giver vi 100 ml mme morgen, mme på kop i løbet af dagen (og indimellem lidt sødmælk), og 200 ml mme til natten. Da det jo kun er nødvendigt med jern tilskud indtil et år, skal vi så så småt begynde at vænne fra eller er det ok at fortsætte lidt endnu?
Det fungerer meget godt som det er nu og jeg føler det er nemmere at dække hendes behov for mælkeprodukt på denne måde da hun ikke drikker nær så meget på kop. Dette bruger de selvfølgelig udelukkende i vuggestuen som hun snart skal starte i, men vi kan jo fortsat give morgen og til natten. Jeg er lidt i tvivl kan du nok høre, hvad mener du?
4) D vitamin tilskud stopper jo også ved etårs alderen skal man så give en børne multi tbl istedet, da hun ikke altid har lyst til at spise lige varieret, og kan de fås flydende?
5) Med hensyn til søvnbehov som jeg selvfølgelig godt ved er meget individuelt, hvornår er det så almindeligt at barnet overgår til kun at sove en gang i løbet af dagen. Vores datter sover stadig formiddag og eftermiddag, men ikke altid lige længe af gangen. Vi har tænkt på at strække formiddags luren lidt for at hun så måske kunne sove lidt længere, men alligevel virker hun ikke helt klar til det endnu, da hun også står tidligt op. Dog foregår det sådan for størstedelen i vuggestuen men selvfølgelig også efter behov som de udtrykker det....
6) Slutvis vil jeg spørge, hvis vi fortsat skal give flaske lidt endnu, om du kender et sted hvor man kan købe engangssutter til engangsflasker? Da hun blev opereret for sin pylorus stenose fik vi nogle flasker med hjem til hjemturen fra sygehuset og hun har ikke villet drikke af andet siden, men propperne bliver jo møre efterhånden, og jeg har efterlyst dem på vores lokale apotek og på nettet uden held. Der står alpha på som det eneste.
På forhånd tak for hjælpen og fortsat god sommer : )
Venlig hilsen " førstegangsmor".