Svar: Astma
2. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sofiemor
Jeg er ked af at høre at Sofie har fået astma, men det er godt at hun bliver behandlet og der således er ro på.
Astma er en kronisk betændelse i lungerne og det betyder at barnet har betændelse i lungerne selvom det ikke har anfald. Under et astmaanfald sker der en forsnævring af luftrørene. Forsnævringen skyldes kramper i de muskler, som ligger uden om luftrørene samt hævelse i luftrørenes slimhinde. Hævelsen skyldes betændelsen, som medvirker til, at der dannes mere slim og det gør at barnet har svært ved at trække vejret.
Der findes forskellig medicin og du har fuldstændig ret i at man nogle gange må prøve sig lidt frem for at finde det rigtigt præparat og den rigtige dosis. Men dette skal du drøfte med lægen og hvis du oplever at hun ingen effekt har af den behandling der nu er sat i værk, så synes det er helt relevant at du kontakter lægen for, i samarbejde med lægen, at få medicinen justeret.
Det eneste veldokumenterede råd, som kan forebygge udvikling af astma, er at undgå udsættelse for tobaksrøg. Derfor er det rigtig godt at hendes dagplejer ikke ryger.
Med hensyn til allergi, så er sammenhængen mellem allergi og astma meget kompliceret. Hvis man har allergi skal man naturligvis undgå det man er allergisk for. Men rigtig mange børn er allergiske uden at få astma, og på samme måde har mange børn astma uden at have allergi, og endelig kan barnet have både allergi og astma uden at allergien betyder noget for astmasygdommen.
Har man kun allergi (fx allergi for mælk eller æg), er risikoen for senere at udvikle astma stor pga en genetisk kobling mellem disse beslægtede sygdomme. Men forebyggelse af allergi ved at undgå allergener som f.eks. mælk, støvmider og pelsdyr har en usikker effekt, og det er først og fremmest ingen garanti mod senere at udvikle astma. Der er således ingen lineær årsags sammenhæng mellem allergi og astma.
At have astma er som at have et voldsomt hosteanfald, hvor man føler at man ikke kan trække vejret og har derfor har rigtig svært ved at få luft. Det betyder at børn, som har astma ofte helt automatisk nedsætter deres "energiforbrug" forstået på den måde at de ofte holder sig lidt mere i ro, end børn som ikke har astma, simpelthen fordi det er anstrengende for dem at bevæge sig for meget.
Det er dog især hos større børn, men der kan efter min mening godt være en sammenhæng imellem Sofies træthed og det at hun har astma. Jeg tænker dog at det ikke vil påvirke hendes motoriske udvikling, - hun skal nok følge med:o)
Der findes i nogle kommuner det man kalder "Allergi-Dagpleje". Det er en dagplejer som har interesse for at passe børn med allergi og astma og som har gennemgået kursus deri. Men det er desværre ikke i alle kommuner, man har mulighed for dette. Det må du forhøre dig om. Men kontakt også din dagplejer og hør hvordan hun har det med at skulle passe Sofie, - måske har hun passet børn med astma før og kan dele sine erfaringer og tanker med jer.
Du kan læse meget mere på astma og allergiforbundets hjemmeside. Rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske