Svar: Astma

2. juli 2006

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sofiemor

Jeg er ked af at høre at Sofie har fået astma, men det er godt at hun bliver behandlet og der således er ro på.

Astma er en kronisk betændelse i lungerne og det betyder at barnet har betændelse i lungerne selvom det ikke har anfald. Under et astmaanfald sker der en forsnævring af luftrørene. Forsnævringen skyldes kramper i de muskler, som ligger uden om luftrørene samt hævelse i luftrørenes slimhinde. Hævelsen skyldes betændelsen, som medvirker til, at der dannes mere slim og det gør at barnet har svært ved at trække vejret.

Der findes forskellig medicin og du har fuldstændig ret i at man nogle gange må prøve sig lidt frem for at finde det rigtigt præparat og den rigtige dosis. Men dette skal du drøfte med lægen og hvis du oplever at hun ingen effekt har af den behandling der nu er sat i værk, så synes det er helt relevant at du kontakter lægen for, i samarbejde med lægen, at få medicinen justeret.

Det eneste veldokumenterede råd, som kan forebygge udvikling af astma, er at undgå udsættelse for tobaksrøg. Derfor er det rigtig godt at hendes dagplejer ikke ryger.

Med hensyn til allergi, så er sammenhængen mellem allergi og astma meget kompliceret. Hvis man har allergi skal man naturligvis undgå det man er allergisk for. Men rigtig mange børn er allergiske uden at få astma, og på samme måde har mange børn astma uden at have allergi, og endelig kan barnet have både allergi og astma uden at allergien betyder noget for astmasygdommen.

Har man kun allergi (fx allergi for mælk eller ...

Annonce

... æg), er risikoen for senere at udvikle astma stor pga en genetisk kobling mellem disse beslægtede sygdomme. Men forebyggelse af allergi ved at undgå allergener som f.eks. mælk, støvmider og pelsdyr har en usikker effekt, og det er først og fremmest ingen garanti mod senere at udvikle astma. Der er således ingen lineær årsags sammenhæng mellem allergi og astma.

At have astma er som at have et voldsomt hosteanfald, hvor man føler at man ikke kan trække vejret og har derfor har rigtig svært ved at få luft. Det betyder at børn, som har astma ofte helt automatisk nedsætter deres "energiforbrug" forstået på den måde at de ofte holder sig lidt mere i ro, end børn som ikke har astma, simpelthen fordi det er anstrengende for dem at bevæge sig for meget.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er dog især hos større børn, men der kan efter min mening godt være en sammenhæng imellem Sofies træthed og det at hun har astma. Jeg tænker dog at det ikke vil påvirke hendes motoriske udvikling, - hun skal nok følge med:o)

Der findes i nogle kommuner det man kalder "Allergi-Dagpleje". Det er en dagplejer som har interesse for at passe børn med allergi og astma og som har gennemgået kursus deri. Men det er desværre ikke i alle kommuner, man har mulighed for dette. Det må du forhøre dig om. Men kontakt også din dagplejer og hør hvordan hun har det med at skulle passe Sofie, - måske har hun passet børn med astma før og kan dele sine erfaringer og tanker med jer.

Du kan læse meget mere på astma og allergiforbundets hjemmeside. Rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder