Svar: Øreproblemer?

29. oktober 2003

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Tine

Små børn rammes hyppigt af infektioner i ører, næse og hals og især i efterårs- og vintermånederne, hvor det er koldt og fugtigt.

Hvis barnet er forkølet, hæver slimhinden i næse og svælg op og barnet har derved lettere risiko for øreinfektion.

Man skelner mellem to typer af mellemørebetændelse: den Akutte og den Sekretoriske. Den akutte skyldes en virus eller bakterie og den rammer ofte de mindste børn, dvs børn mellem ½-4 år, hvor børn der rammes af den sekretoriske ofte er lidt ældre, dvs mellem 2-5 år gamle. Den sekretoriske mellemørebetændelse skyldes væske i mellemøret, hvor det Eustatiske rør (øretrompeten) tilstoppes på grund af forkølelse.

Symptomerne ved den akutte mellemørebetændelse er at barnet får feber og får ondt i ørerne. Smerten i øret skyldes at betændelsen står og presser på trommehinden. Det gør især ondt, når barnet ligger ned, men barnet vil generelt være grædende og pylret. Det hænder at presset på trommehinden bliver så stort at trommehinden springer spontant og det flyder fra øret. Barnet vil ofte herefter have det meget bedre, da smerterne derved mindskes betydeligt eller forsvinder helt.

Symptomerne på den sekretoriske mellemørebetændelse er at barnet virker irritabelt, sover uroligt og vågner hyppigt om natten især. Der kan være pludselige jag i øret og smerterne kan derved komme og gå. For barnet føles det som at have en tot vat i øret og almindelig tale kan opfattes som en hvisken. Derfor vil børn der er plaget af ...

Annonce

... gentagne mellemørebetændelser kunne blive forsinket i deres sprogudvikling. Det varer ofte et par måneder før væsken i mellemøret er forsvundet.

Et barn kan godt have både den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse samtidig og det kan derfor gøre det svært for lægen at finde ud af hvad barnet fejler.

Med hensyn til din søn, så passer hans forløb ikke direkte på nogen af mine beskrivelser, men jeg synes alligevel at det vil være klogt lige at få hans ører tjekket hos lægen/ørelægen. Din søn er jo ikke særlig gammel og har derfor svært ved at give udtryk for, hvis han har ondt i øret engang i mellem. Der er jo ingen regler uden undtagelser og han kan godt have væske i mellemøret på trods af sin unge alder.

Rådene omkring mellemørebetændelse er:

- Hals, hænder og fødder skal være varme. Det betyder hue og handsker på ude og hjemmesko indendøre. De fleste institutioner vil ikke så gerne have halstørklæder, brug derfor en halsedisse i stedet.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

- Undgå træk og vær opmærksom på om der er fodkoldt. Barnet opholder sig jo meget på gulvet, hvor temperaturen ofte er lidt lavere.

-Luft ud, så der dagligt er frisk luft. Et barn der er forkølet må godt sove ude, men et barn der har feber skal sove inde.

- Undgå at ryge der hvor barnet befinder sig.

- En tæt næse kan skyldes igennem med saltvand. Der kan købes små pipetter på apoteket til formålet.

- Løft hovedenden af sengen ved at komme f.eks et par ringbind ind under madrassen.

Held og lykke fremover

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder