Svar: Øreproblemer?
29. oktober 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Små børn rammes hyppigt af infektioner i ører, næse og hals og især i efterårs- og vintermånederne, hvor det er koldt og fugtigt.
Hvis barnet er forkølet, hæver slimhinden i næse og svælg op og barnet har derved lettere risiko for øreinfektion.
Man skelner mellem to typer af mellemørebetændelse: den Akutte og den Sekretoriske. Den akutte skyldes en virus eller bakterie og den rammer ofte de mindste børn, dvs børn mellem ½-4 år, hvor børn der rammes af den sekretoriske ofte er lidt ældre, dvs mellem 2-5 år gamle. Den sekretoriske mellemørebetændelse skyldes væske i mellemøret, hvor det Eustatiske rør (øretrompeten) tilstoppes på grund af forkølelse.
Symptomerne ved den akutte mellemørebetændelse er at barnet får feber og får ondt i ørerne. Smerten i øret skyldes at betændelsen står og presser på trommehinden. Det gør især ondt, når barnet ligger ned, men barnet vil generelt være grædende og pylret. Det hænder at presset på trommehinden bliver så stort at trommehinden springer spontant og det flyder fra øret. Barnet vil ofte herefter have det meget bedre, da smerterne derved mindskes betydeligt eller forsvinder helt.
Symptomerne på den sekretoriske mellemørebetændelse er at barnet virker irritabelt, sover uroligt og vågner hyppigt om natten især. Der kan være pludselige jag i øret og smerterne kan derved komme og gå. For barnet føles det som at have en tot vat i øret og almindelig tale kan opfattes som en hvisken. Derfor vil børn der er plaget af gentagne mellemørebetændelser kunne blive forsinket i deres sprogudvikling. Det varer ofte et par måneder før væsken i mellemøret er forsvundet.
Et barn kan godt have både den akutte og den sekretoriske mellemørebetændelse samtidig og det kan derfor gøre det svært for lægen at finde ud af hvad barnet fejler.
Med hensyn til din søn, så passer hans forløb ikke direkte på nogen af mine beskrivelser, men jeg synes alligevel at det vil være klogt lige at få hans ører tjekket hos lægen/ørelægen. Din søn er jo ikke særlig gammel og har derfor svært ved at give udtryk for, hvis han har ondt i øret engang i mellem. Der er jo ingen regler uden undtagelser og han kan godt have væske i mellemøret på trods af sin unge alder.
Rådene omkring mellemørebetændelse er:
- Hals, hænder og fødder skal være varme. Det betyder hue og handsker på ude og hjemmesko indendøre. De fleste institutioner vil ikke så gerne have halstørklæder, brug derfor en halsedisse i stedet.
- Undgå træk og vær opmærksom på om der er fodkoldt. Barnet opholder sig jo meget på gulvet, hvor temperaturen ofte er lidt lavere.
-Luft ud, så der dagligt er frisk luft. Et barn der er forkølet må godt sove ude, men et barn der har feber skal sove inde.
- Undgå at ryge der hvor barnet befinder sig.
- En tæt næse kan skyldes igennem med saltvand. Der kan købes små pipetter på apoteket til formålet.
- Løft hovedenden af sengen ved at komme f.eks et par ringbind ind under madrassen.
Held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske