Svar: Diarré - 7 mdr.
12. juni 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Bandittens mor
Dejligt at høre at I er kommet godt af sted og nu har fået internetforbindelse:o)
Diarré er tegn på en mave-tarm infektion og i de fleste tilfælde vil du se bedring i løbet af et par dage og efter 5-6 dage vil diarréen være stoppet. Hos jer har diarréen nu varet betydeligt længere og samtidig skriver du også at afføringen af og til har været slimet. Derfor synes jeg det vil være helt relevant at du får din dreng set af en læge.
Det er vigtigt at du sørger for at din dreng får masser af væske og det kan være en fordel at give ham f.eks. lidt fortyndet juice - gerne æblejuice som er rig på kalium. Revne rå æbler kan også være en rigtig god idé, f.eks. på lidt grød.
Du skriver at du giver din dreng noget mineralopløsning - hvad er det? Du skal være opmærksom på at drikkevandet bør koges indtil din dreng har vænnet sig til dette, selv om I bor under "ordnede forhold" så er hans tarmsystem fortsat lidt sart og har brug for tilvænning.
Du skal i princippet lade ham spise, hvad han har lyst til. Det betyder ikke så meget hvad det er, det vigtigste er at han fortsat tager føde og især væske til sig.
Det kan være godt at vælge lidt neutralt, som f.eks. risgrød, men også havregrød kan være godt for nogle børn. Generelt kan man sige at man skal være lidt forsigtig med de meget fiberholdige ting, når der er diarré, men igen må det være en vurdering ud fra, hvad han har lyst til at spise.
Du må gerne give ham lidt brød, som han selv kan sidde med og tygge i og du kan også prøve med lidt tykmælk/A38 eller lignende, du skal bare sikre dig at fedtmængden er okay (3,5%) og så vælge noget neutralt, hvor mælkesyrekulturen kan hjælpe på hans mave-tarm flora.
Det er dejligt at høre at han ellers tumler omkring som han plejer. Det er et rigtig godt tegn og det kan godt være at maven er gået lidt i kludder på grund af flytning (stress) og varmeforskel (rejsemave). Jeg tror ikke det har noget med dit tilbud af kød at gøre og jeg tror bestemt ikke du gør noget forkert. Husk dog det med at koge vandet.
Som sagt synes jeg du skal tage ham til lægen og få en lægelig vurdering. Der er sandsynligvis en læge i nærheden:o)
Rigtig meget held og lykke og god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske