Temperament og spisenykker

12. juni 2006

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Temperament og spisenykker

Kære Helen

Ja så er jeg altså tilbage på banen igen med endnu nogle spørgsmål...

Min datter på ti måneder har på det seneste været pirrelig og har ikke rigtigt ville noget uden protest og indimellem store raseri anfald. Det være sig at få tøj af og på, blive skiftet, indimellem ved madsituationer, når hun skal i bad o.s.v Hun kan stå som i en flitsbue, skrige og hyle til hun bliver helt slap af det, sparke og kaste med tingene. I dag tog det mig to timer at få hende til at sove til eftermiddag og det volder normalt ikke problemer.

Jeg har prøvet at køre hende frem og tilbage i haven, lade hende sidde op og bare kigge uden specielle stimuli, og har prøvet at lade være med at tage hende op trods hendes voldsomme skrigeture, at synge for hende mm. Hun overgav sig først, da jeg gik en tur over i parken med hende og dernæst sov hun kun en halv time!

Efterhånden er det altså meget frustrerende da jeg er i tvivl om hvordan vi skal håndtere disse "magtkampe" kan man vel næsten kalde det. Jeg ved godt at hun er i en fase, hvor hun er ved at få sin egen vilje og at hendes voldsomme temperament blot er hendes måde at udtrykke sig på, men jeg føler mig altså alligevel lidt på bar bund.

Det skal lige siges at hun så småt er startet op i vuggestue blot et par timer om dagen indtil videre og hun har da været lidt ked af det hvad man kan forvente, men ellers går det meget godt med det. Hun har også snottet lidt og haft let tp forhøjelse dette er dog overstået nu, og fire nye tænder næsten på en gang har hun også fået, men de var brudt igennem inden ...

Annonce

... hendes "anfald" for alvor tog til. Sidst men ikke mindst har det jo også været nogle varme dage, men hun har kun været ude og sove i en langærmet bodystocking, og hun vil kun sove ude i sin barnevogn når det skal være.

Ved madsituationer er hun også lidt af en "nisse". Hun kan nærmest nægte at spise en hel dag og sidde bare at spytte den ud eller smide den på gulvet (til hunden), for så at spise mad for en hel dag om aftenen feks. Den ene dag kan hun lide noget for så ikke at kunne fordrage det næste dag osv. Det virker også indimellem lidt frustrerende og jeg føler på den måde at hendes kost tit på den måde kan blive lidt ensidig.

Ellers er hun en glad og frisk lille pige der kravler rundt og piller i det hele. Jeg synes det virker som om hun trives og hun er glad også ihvertfald så længe tingene foregår på hendes præmisser : )

Har du nogen forslag til hvordan vi kan gribe ovenstående an?

Slutvis har vi talt om hvorvidt det vil være godt eller skidt for hende, hvis vi er ude og besøge nogen en aften at lægge hende til at sove der? Jeg kunne forestille mig at det måske ikke ville falde hende let da det jo så vil være uden for vante rammer og vil måske vågne når vi skal hjem for ikke at kunne falde i søvn igen. På den anden side er man jo så også bundet meget hjemtil hvis hun kun kan falde i søvn der især fordi vi ikke har nogen bedsteforældre eller andre der kan passe indimellem.

Jeg vil blot høre din mening det skal jo ikke være vores behov men selvfølgelig hendes i sidste ende : )

Tak for dine gode svar.

Hilsner fra førstegangs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.