Brev:
Temperament og spisenykker
12. juni 2006
Alder:
10 mdr.
Temperament og spisenykker
Kære Helen
Ja så er jeg altså tilbage på banen igen med endnu nogle spørgsmål...
Min datter på ti måneder har på det seneste været pirrelig og har ikke rigtigt ville noget uden protest og indimellem store raseri anfald. Det være sig at få tøj af og på, blive skiftet, indimellem ved madsituationer, når hun skal i bad o.s.v Hun kan stå som i en flitsbue, skrige og hyle til hun bliver helt slap af det, sparke og kaste med tingene. I dag tog det mig to timer at få hende til at sove til eftermiddag og det volder normalt ikke problemer.
Jeg har prøvet at køre hende frem og tilbage i haven, lade hende sidde op og bare kigge uden specielle stimuli, og har prøvet at lade være med at tage hende op trods hendes voldsomme skrigeture, at synge for hende mm. Hun overgav sig først, da jeg gik en tur over i parken med hende og dernæst sov hun kun en halv time!
Efterhånden er det altså meget frustrerende da jeg er i tvivl om hvordan vi skal håndtere disse "magtkampe" kan man vel næsten kalde det. Jeg ved godt at hun er i en fase, hvor hun er ved at få sin egen vilje og at hendes voldsomme temperament blot er hendes måde at udtrykke sig på, men jeg føler mig altså alligevel lidt på bar bund.
Det skal lige siges at hun så småt er startet op i vuggestue blot et par timer om dagen indtil videre og hun har da været lidt ked af det hvad man kan forvente, men ellers går det meget godt med det. Hun har også snottet lidt og haft let tp forhøjelse dette er dog overstået nu, og fire nye tænder næsten på en gang har hun også fået, men de var brudt igennem inden hendes "anfald" for alvor tog til. Sidst men ikke mindst har det jo også været nogle varme dage, men hun har kun været ude og sove i en langærmet bodystocking, og hun vil kun sove ude i sin barnevogn når det skal være.
Ved madsituationer er hun også lidt af en "nisse". Hun kan nærmest nægte at spise en hel dag og sidde bare at spytte den ud eller smide den på gulvet (til hunden), for så at spise mad for en hel dag om aftenen feks. Den ene dag kan hun lide noget for så ikke at kunne fordrage det næste dag osv. Det virker også indimellem lidt frustrerende og jeg føler på den måde at hendes kost tit på den måde kan blive lidt ensidig.
Ellers er hun en glad og frisk lille pige der kravler rundt og piller i det hele. Jeg synes det virker som om hun trives og hun er glad også ihvertfald så længe tingene foregår på hendes præmisser : )
Har du nogen forslag til hvordan vi kan gribe ovenstående an?
Slutvis har vi talt om hvorvidt det vil være godt eller skidt for hende, hvis vi er ude og besøge nogen en aften at lægge hende til at sove der? Jeg kunne forestille mig at det måske ikke ville falde hende let da det jo så vil være uden for vante rammer og vil måske vågne når vi skal hjem for ikke at kunne falde i søvn igen. På den anden side er man jo så også bundet meget hjemtil hvis hun kun kan falde i søvn der især fordi vi ikke har nogen bedsteforældre eller andre der kan passe indimellem.
Jeg vil blot høre din mening det skal jo ikke være vores behov men selvfølgelig hendes i sidste ende : )
Tak for dine gode svar.
Hilsner fra førstegangs mor