Svar: Fem måneder gammel dreng med virus
29. maj 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Ja det er noget rigtig skidt, når ens barn bliver syg og jeg er helt overbevist om at tingene hænger sammen. Fordi han er syg har han ikke lyst til at spise særlig meget og hans søvn bliver forstyrret, både pga evt. feber, men også fordi han jo generelt er utilpas.
Tredagesfeber er en mild børnesygdom, som er forårsaget af en virus og som smitter meget. Sygdommen har det navn fordi barnet først har feber i 3 dage og derefter får et lyserødt udslæt over det meste af kroppen, samtidig med at feberen falder.
Sygdommen ses hos børn i alderen ½ år til 3 år. Allerede efter 2 års alderen har langt hovedparten af børnene haft tredagesfeber. Barnet kan kun få sygdommen en gang i sit liv. Og at din dreng har fået sygdommen i en alder af 5 mdr er helt normalt.
Børn er som regel ikke særligt påvirket. Det vil sige, at du godt kan aflede din dreng ved at lege lidt med ham, eller putte lidt.
Samtidig med at feberen forsvinder, udvikler barnet et rødt udslæt. Udslættet begynder på brystet og halsen og breder sig senere over det meste af kroppen. Det består af meget små lyserøde pletter, der forsvinder når man trykker med en finger på dem. Udslættet ved tredagesfeber varer aldrig særlig længe og kan forsvinde allerede efter nogle timer og holder sig højst i 1-2 dage.
Man kan ikke behandle sygdommen med medicin. Det du kan gøre er at sørge for at din dreng er let påklædt og opholder sig i et køligt rum for at få temperaturen til at falde. Han skal have rigeligt at drikke, da han mister væske, når han har feber. Han behøver ikke at ligge i sengen, men vil sikkert have største glæde af bare at sidde hos en af jer forældre.
Du har intet gjort galt, men det er godt at du har fået lægen til at se på ham. Det er fint at far passer ham og det vil være helt fint at han sover i soveværelset i nat, hvis I alle er mest rolige ved det.
Rigtig god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske