Fem måneder gammel dreng med virus

29. maj 2006

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Fem måneder gammel dreng med virus

Kære netsundhedsplejerske

Jeg er netop kommet hjem fra lægen med min søn på fem måneder. Lægen ville ikke vaccinere, da min søn har et rødt udslæt på torsoen og hoster. Han har hostet ca. tre dage. De sidste fire dage og nætter har ikke passet ind i noget, jeg ellers lige troede, var et mønster.

Min søn har fået grød om formiddagen 3-4 uger og den sidste uges tid også kartoffelmos om aftenen. Da han begyndte at få grød begyndte han samtidig at sove 8-9 timer i træk om natten og da mosen kom til, kunne han efter de 8-9 timer sove endnu 2-3 timer. Han har skullet vænne sig lidt til grøden og især til mosen, men jeg følte egentligt, han var begyndt at synes om det. Han åbnede munden fint for skeen og spiste op til 1 dl grød og ¼ dl mos.

De seneste fire dage har det ikke gået så godt. Han har sovet dårligt om natten og er blevet ammet to gange. Anden gang har jeg taget ham med ind i sengen. Her har han spist, men har pludselig grædt, selvom han ikke virkede vågen. Det eneste, der hjalp, var at sætte mig op og holde ham ind til mig. Derefter kunne jeg lægge ham til brystet og til sidst lægge os begge ned igen, hvor han spiste færdig og faldt i søvn.

Jeg syntes, det var mærkeligt, men har ikke forbundet det med hans begyndende hoste. I aftes da han var kommet i seng græd han pludselig igen. Jeg var inde for at trøste ham, men igen virkede han ikke vågen. Han lod sig trøste, men ’opvågningen’ gentog sig et par gange og anden gang lagde jeg ham til brystet. ...

Annonce

... De dage, hvor han har sovet dårligt, har jeg haft svært ved at få ham til at spise grød og mos. Jeg har følt, at han var så vandt til det, at jeg skulle respektere, når han sagde fra og ikke prøve at få ham til at spise mere. Det er så endt med, jeg har lagt ham til brystet i stedet for, for han kan jo ikke blive mæt af et par teskefulde. Her har han så spist.

Det bekymrer mig fordi jeg kan mærke, at mælkeproduktionen har indstillet sig på, at han også får lidt andet. Men han virker nu ikke sulten.

Han har i øvrigt virket ekstra pylret den tid, hvor han har hostet. Jeg har følt, jeg måske ikke kunne finde ud af at passe ham ordentligt, men nu hvor lægen sagde, han var syg, har jeg det på en måde lidt bedre med mig selv. Til gengæld er jeg mere bekymret for ham… Jeg troede, det meste bare var hostelyde, han lavede for at prøve stemmen – det har han gjort en del… Han er ikke forkølet. Lægen sagde, det var en virus og mumlede noget om tredages feber..?

Tror du, tingene hænger sammen – altså maden, søvnen og viruset? I aften har jeg været nødt til at love at hjælpe nogle venner, der virkelig er i knibe et par timer eller tre, så da skal han passes af far og bliver nødt til at få flaske.

Jeg ved godt, jeg ikke rigtigt stiller nogle spørgsmål, men kan du måske alligevel skrive noget, så jeg kan få det lidt bedre… Hvordan gør jeg det bedst for min lille dreng? Tror du, han snart bliver rask igen? Skal jeg tage ham ind i vores seng i nat?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder