Rejser sig op i stolen ved spisebordet

29. maj 2006

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Rejser sig op i stolen ved spisebordet

Hejsa

Så er jeg tilbage igen med et spørgsmål vedrørende mit datter Ronja som nu er 11 måneder gammel. Vi har fulgt dit råd og har skåret radikalt ned på mælken til Ronja, med det resultat at hun er begyndt at spise mere fast føde. Hun spiser endnu ikke de helt store mængder og er generelt lidt misfornøjet, men det kommer nok.

Vi har dog et andet problem ved spisebordet, som vi ikke helt ved hvordan vi skal tackle.

Når Ronja er færdig med at spise, rejser hun sig op i stolen (Trip Trap med bøjle). Det går altid meget hurtigt og uden forvarsel - bedst som hun er igang med at spise, rejser hun sig op i stolen. Endten for at komme ned, eller for at forsøge at kravle op på bordet, fordi hun har set noget, som har fanget hendes interesse.

Begge dele vil vi ikke have - for det første er det simpelthen for farligt, for det andet vil jeg have at hun skal have tørret fingrene af, før hun kommer ned. Vi siger først et bestemt "nej Ronja, sid ned", men det hjælper faktisk aldrig. Hun bliver stiktosset og kæmper videre for at komme op af stolen. Hvorefter at vi bliver mere højlydt og gentager strengt/vredt "nej Ronja, sid ned" og tvinger hende tilbage i stolen. Derefter får hun under skrig, skrål og alle former for protest tørret fingrene af og bliver ...

Annonce

... sat ned på gulvet - og så er hun tilfreds igen. Dette problem har nu stået på i godt en måned.

Hvad kan vi gøre for at vise hende at hun ikke bare må rejse sig op?

Selvfølgelig må hun ikke kravle op på bordet - men hvad med de gange hvor hun bare vil ned? Hvilken handling - ud over at vi bliver gale (vi har faktisk prøvet at slå i bordet...og selvfølgelig hjalp det ikke) - kan vi følge?

Hvis vi flytter hende eller sætter hende ned på gulvet, opnår hun jo præcist det hun vil. Jeg bryder mig egentlig heller ikke om at skulle blive gal ved hvert måltid - og jeg er bange for om det ikke kan miste virkningen, hvis det sker for tit?

Jeg går ud fra at det er hendes måde at meddele os på, at hun er færdig med at spise, og det er jo okay at hun er færdig. Min fornemmelse er at hun ikke forstår hvorfor vi bliver vrede og hvad det er hun ikke må - hun giver jo "bare" tegn om at hun er færdig med at spise.

Da måltiderne ellers (endelig igen) forgår i en hyggelig og afslappet stemning, vil jeg helst undgå at de ender med skrig og skrål. Vi har overvejet om vi skal spænde hende fast med en sele, så hun ikke bare kan rejse sig op, men synes egentlig at det er en lidt radikal løsning.

Har du et par gode råd?

På forhånd tak
fra Ronjas rådvilde mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os