Brev:
Rejser sig op i stolen ved spisebordet
29. maj 2006
Alder:
11 mdr.
Rejser sig op i stolen ved spisebordet
Hejsa
Så er jeg tilbage igen med et spørgsmål vedrørende mit datter Ronja som nu er 11 måneder gammel. Vi har fulgt dit råd og har skåret radikalt ned på mælken til Ronja, med det resultat at hun er begyndt at spise mere fast føde. Hun spiser endnu ikke de helt store mængder og er generelt lidt misfornøjet, men det kommer nok.
Vi har dog et andet problem ved spisebordet, som vi ikke helt ved hvordan vi skal tackle.
Når Ronja er færdig med at spise, rejser hun sig op i stolen (Trip Trap med bøjle). Det går altid meget hurtigt og uden forvarsel - bedst som hun er igang med at spise, rejser hun sig op i stolen. Endten for at komme ned, eller for at forsøge at kravle op på bordet, fordi hun har set noget, som har fanget hendes interesse.
Begge dele vil vi ikke have - for det første er det simpelthen for farligt, for det andet vil jeg have at hun skal have tørret fingrene af, før hun kommer ned. Vi siger først et bestemt "nej Ronja, sid ned", men det hjælper faktisk aldrig. Hun bliver stiktosset og kæmper videre for at komme op af stolen. Hvorefter at vi bliver mere højlydt og gentager strengt/vredt "nej Ronja, sid ned" og tvinger hende tilbage i stolen. Derefter får hun under skrig, skrål og alle former for protest tørret fingrene af og bliver sat ned på gulvet - og så er hun tilfreds igen. Dette problem har nu stået på i godt en måned.
Hvad kan vi gøre for at vise hende at hun ikke bare må rejse sig op?
Selvfølgelig må hun ikke kravle op på bordet - men hvad med de gange hvor hun bare vil ned? Hvilken handling - ud over at vi bliver gale (vi har faktisk prøvet at slå i bordet...og selvfølgelig hjalp det ikke) - kan vi følge?
Hvis vi flytter hende eller sætter hende ned på gulvet, opnår hun jo præcist det hun vil. Jeg bryder mig egentlig heller ikke om at skulle blive gal ved hvert måltid - og jeg er bange for om det ikke kan miste virkningen, hvis det sker for tit?
Jeg går ud fra at det er hendes måde at meddele os på, at hun er færdig med at spise, og det er jo okay at hun er færdig. Min fornemmelse er at hun ikke forstår hvorfor vi bliver vrede og hvad det er hun ikke må - hun giver jo "bare" tegn om at hun er færdig med at spise.
Da måltiderne ellers (endelig igen) forgår i en hyggelig og afslappet stemning, vil jeg helst undgå at de ender med skrig og skrål. Vi har overvejet om vi skal spænde hende fast med en sele, så hun ikke bare kan rejse sig op, men synes egentlig at det er en lidt radikal løsning.
Har du et par gode råd?
På forhånd tak
fra Ronjas rådvilde mor