Svar: Sygdom og gråd

5. maj 2006

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Maria

Jeg kan godt forstå at du synes det er ved at være for meget, når din datter har haft det skidt gennem lægere tid. Har du indtyk af at hverken læge eller sundhedsplejerske kan se din bekymring?

Jeg synes det er helt relevant at du er bekymret, ikke at der er noget i vejen med din lille pige, men det er da naturligt at du er bekymret og en mors bekymring skal altid tages alvorligt.

Diarré gennem længere tid kan godt være noget der skal behandles. Det er korrekt at når man bliver ammet, så kan afføringen være naturligt tynd, men hvis du oplever at den er anderledes f.eks. grønlig i farven, ildelugtende og lignende, og du samtidig oplever feber, som hun også har haft, så synes jeg det er relevant at få hende tjekket.

Man kan f.eks. tage afføringsprøver som kan vise om hun har en mavetarm infektion. Man anbefaler normalt at man tage 3 på hinanden følgende ...

Annonce

... prøver.

Det vil også være oplagt at tjekke hendes urin, da nogle børn kan blive rigtig syge, hvis de f.eks. har en blærebetændelse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Jeg synes derfor du skal tale med lægen om dette. Og det er vigtigt at du forklarer hvorfor du er så bekymret, at du oplever hende anderledes, mere pylret og generelt synes hun har det skidt, på samme måde som du har forklaret det til mig:o)

For at hjælpe hendes mave, så prøv at give hende lidt A38 evt. med lidt frugtmos, da mælkesyrebakterierne kan have en god virkning og hun må gerne få det med den alder hun har. Prøv også at give hende lidt fortyndet æblejuice (du kan også købe æblejuice på flasker til babyer - de står på hylden med babymad) og æblejuice indeholder kalium, som man bl.a. mister når man har diarré. Revne rå æbler er også rigtig godt og det kan du komme på A38 eller på en portion havregrød.

Fortsat rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor