Svar: Sygdom og gråd
5. maj 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Jeg kan godt forstå at du synes det er ved at være for meget, når din datter har haft det skidt gennem lægere tid. Har du indtyk af at hverken læge eller sundhedsplejerske kan se din bekymring?
Jeg synes det er helt relevant at du er bekymret, ikke at der er noget i vejen med din lille pige, men det er da naturligt at du er bekymret og en mors bekymring skal altid tages alvorligt.
Diarré gennem længere tid kan godt være noget der skal behandles. Det er korrekt at når man bliver ammet, så kan afføringen være naturligt tynd, men hvis du oplever at den er anderledes f.eks. grønlig i farven, ildelugtende og lignende, og du samtidig oplever feber, som hun også har haft, så synes jeg det er relevant at få hende tjekket.
Man kan f.eks. tage afføringsprøver som kan vise om hun har en mavetarm infektion. Man anbefaler normalt at man tage 3 på hinanden følgende prøver.
Det vil også være oplagt at tjekke hendes urin, da nogle børn kan blive rigtig syge, hvis de f.eks. har en blærebetændelse.
Jeg synes derfor du skal tale med lægen om dette. Og det er vigtigt at du forklarer hvorfor du er så bekymret, at du oplever hende anderledes, mere pylret og generelt synes hun har det skidt, på samme måde som du har forklaret det til mig:o)
For at hjælpe hendes mave, så prøv at give hende lidt A38 evt. med lidt frugtmos, da mælkesyrebakterierne kan have en god virkning og hun må gerne få det med den alder hun har. Prøv også at give hende lidt fortyndet æblejuice (du kan også købe æblejuice på flasker til babyer - de står på hylden med babymad) og æblejuice indeholder kalium, som man bl.a. mister når man har diarré. Revne rå æbler er også rigtig godt og det kan du komme på A38 eller på en portion havregrød.
Fortsat rigtig god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske