Svar: Høj feber og nedkøling

4. maj 2006

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Bekymrede Mor

Åh hvor er det synd:o( Det er altid så hårdt når de små er syge, for de forstår det jo ikke.

Det er godt at du kan få noget væske i hende, det er det vigtigste lige nu:o)

Feber er et tegn på sygdom, men det siger ikke noget om, hvor alvorlig sygdommen er. Det vil sige at et barn godt kan have høj feber uden at man skal bekymre sig og det kan også have lav feber og man skal reagere med det samme.

Det handler altså om at se på barnet almentilstand, altså se på hvordan din datter har det. Hvis hun kan lege, synes det er dejligt at du læser lidt for hende osv. så er de et godt tegn også selvom hun har 40 i temperatur.

Omvendt skal du være bekymret, hvis hun ikke leger, ikke vil drikke eller ikke kan afledes, også selv om temperaturen kun er lidt forhøjet.

Du skal forsøge at måle hendes temperatur, når hun har ligget ca 20 minutter i et køligt rum, så kan du bedst regne med den. Du skal regne med at temperaturen godt kan stige lidt når hun leger og der er okay. Det er også normalt at temperaturen stiger i løbet af dagen, således at den er lavere om morgenen end om aftenen. Det er således normalt at din datters temperatur stiger fra 38 om morgenen til 39-40 om aftenen, når hun er syg med influenza.

Enkelte børn får i forbindelse med feber kramper. Det man kalder feberkramper. Især børn i alderen fra seks måneder til 5 år får feberkramper. Feberkramper starter med, at barnet ikke kan kontaktes og samtidig bliver barnet stiv i kroppen og begynder så at bøje og strække arme og ben i meget hurtige ryg. På samme måde som man kender krampeanfald ved voksne, hvis ...

Annonce

... du nogen sinde har set sådan et. Krampeanfaldet varer ofte nogle minutter og herefter vågner barnet op og vil - bortset fra feberen - være som det plejer. Feberkramper er meget ubehageligt, især for forældrene, for det kan se meget voldsomt ud, men det er ikke noget som barnet tager skade af.

Det er korrekt, som du skriver, at når temperaturen stiger, så får hun kulderystelser og her har hun behov for at få lidt over sig, men samtidig ikke så meget at hun ikke kan komme af med varmen. Et lagen over sig i stedet for et tæppe kan være en god idé.

Når så temperaturen topper, så får hun det for varmt og her må du så fjerne lagnet og lade lidt luftkomme til. Prøv at have hende i et køligt rum og har I air-condition, så brug den til at køle rummet uden at hun får træk. I Danmark vil man som regel sige at man skal åbne et vindue, så der kommer frisk kølig luft ind i rummet uden at give træk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis hun render rundt, så kan det være en god idé med en lille bodystocking, som holder lidt på bleen og som også suger lidt af sveden, hvis hun sveder meget. Hun skal ikke have meget tøj på, men kunne komme af med varmen og samtidig ikke fryse.

Det er en fornemmelse og det lyder bestemt som om du gør det helt perfekt:o)

Lad hende endelig drikke alt det væske hun kan. Hvis hun har maveproblemer, så kan det være en god idé med lidt æblejuice hvis du kan skaffe det og ellers er det jo med at nøde hende lidt og give hende hvad hun har lyst til at spise. Når man er syg skal man have det lidt godt og tilbydes lidt lækkert. Yoghurt, frugt, is, agurk, tomat og lignende.

Rigtig god bedring med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.