Brev:
Høj feber og nedkøling
4. maj 2006
Alder:
15 mdr.
Høj feber og nedkøling
Kære Helen
Jeg sidder her med en ganske elendig lille pige, som bare har så meget feber.
Lucia er nu 15 måneder gammel, og har det godt, spiser fint og sover hele natten uden et pip. Hun er glad og aktiv og elsker at lege. Dog synes jeg tit hun er syg – hun har et par dages feber (altid omkring de 38 grader) næsten hver 2.-3. uge. Jeg har indtil videre skudt skylden på vuggestuen og alle de bakterier, der naturligt florerer sådan et sted.
I nat vågnede hun med 40 i feber, og vagtlægen diagnosticerede influenza og anviste febernedsættende medicin. I morges havde hun det rigtig godt, men den sidste times tid er feberen pludselig strøget opad igen, noget der nok gør enhver forælder nervøs...:-)
Jeg har selvfølgelig hevet en masse tøj af hende, men det gør mig meget ondt, når jeg samtidig kan se, at min lille pige ryster af kulde, som man jo gør, når feber stiger. Så jeg ville høre dig om lidt nærmere rådgivning om dette med at holde barnet køligt.
Skal man også køle barnet af mens temperaturen stiger og ikke kun når den allerede er høj? Og hvad så når medicinen (som hun fik for ½ time siden) rigtig begynder at virke, og feberen igen falder? Skal hun så have tøj på igen? Og hvor meget? Bare almindeligt til at holde hende god varm, eller måske lidt mindre, så eventuel ”overskydende” feber kan komme ud?
Lucia drikker heldigvis fint, så hun skal nok blive rask igen, og faktisk er der kommet lidt mere liv i hende, blot imens jeg har siddet og skrevet dette. Men jeg håber, at du kan hjælpe mig med nogle gode råd til et barn med så høj feber...
Mange hilsner
En Bekymret Mor