Svar: Kan mit hudproblem overføres til mit barn?
6. april 2006
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er nervøs for om din datter kan få samme hudproblemer som du selv har. Men umiddelbart tror jeg du skal tage det hele roligt.
Du skriver at du har fået dine hudproblemer fordi du har brugt et skønhedsprodukt. Det lyder jo således ikke som om at det er arveligt, men at din allergi og eksem er udefrakommende.
Hvis du er nervøs for om din datter er i risiko for at udvikle allergi og/eller eksem, så synes jeg dog det vil være helt relevant at du diskuterer dette med enten en hudlægen eller din egen læge.
Med hensyn til Clindamycin, så er dette et præparat som man bruger både til børn og voksne og det gives også til kvinder som er gravide og kvinder som ammer.
I lægemiddelkataloget står ved Clindamycin:
"Graviditet: Dyrestudier tyder hverken på direkte eller indirekte fosterskader. Clindamycin har været anvendt af et begrænset antal kvinder, uden at der er påvist fosterskader. Kan anvendes."
"Amning: Mælk/plasma-koncentrationsratio er 0,2-0,3. Kan påvirke barnets tarmflora, i øvrigt er der ikke beskrevet bivirkninger hos det ammede barn."
Ud fra dette tror jeg bestemt at du skal tage det roligt, men er du fortsat usikker, så tal med lægen om det:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske