Brev:
Tvillinger 5 mdr. vil ikke sove
6. april 2006
Alder:
5 mdr.
Tvillinger 5 mdr. vil ikke sove
Kære Helen
Vi er en lille nybagt familie bestående af min mand og jeg og vores 5 måneder gamle enæggede tvillingepiger. De ville til verden 6 uger for tidligt, men det hele forløb med et meget udramatisk kejsersnit. De vejede ved fødslen 1620g og 1960g, men har hele vejen igennem været nogle stærke piger. De lå kun i kuvøse i 14 timer og på neonatalafdelingen i 3 dage, for til sidst at blive indlagt sammen med os på enestue i yderligere 17 dage. Hele forløbet har været positivt.
Nu, 5 måneder senere, har vi to bestemte prinsesser på ca. 6 kilo. De er smilende, pludrende, gode til at ligge og lege og rigtig rigtig nysgerrige. Deres øjne er nogen gange ved at falde ud af hovedet på dem. Deres appetit fejler absolut heller ikke noget og de er ikke kræsne.
Vi har en daglig rutine, der, på en perfekt dag, ser sådan ud:
7.30 Stå op, Bryst.
9.00 Flaske, Ud at gå.
11.00 Bryst, Lege.
12.30 Bryst/flaske, Ud at gå.
14.30 Bryst, Lege.
16.00 Eftermiddagslur.
17.00 Bryst, Lege.
19.00 Bryst, 200ml gul alomin.
20.00 Sove.
Så er de oppe en gang om natten for at spise.
Når alt dette er sagt, skal det siges, at den perfekte dag findes ikke!
De vil kun sove hvis barnevognen er i bevægelse. Dvs at jeg skal trave 4 timer om dagen og få absolut ingen tid til mig selv (hvilket jeg meget snart har brug for). Vi har forsøgt os med at tage dem ind og stå for åbne vinduer (vi bor i en 2 værelses med åben gård, så de kan ikke stå ude), men så render vi i rutefart og vugger dem i liftene for at holde dem i søvnen. De kan også sagtens vågne i barnevognen og være hysteriske, så det bliver aldrig ture langt væk fra lejligheden.
Eftermiddagsluren bliver først taget efter en halv times kamp med skrig, skrål og vugning i liftene -og så sover de kun en halv time.
Aftenen er altid spændende. Vi tager en pige og et værelse hver for at undgå at de vækker hinanden. Vi putter med sut, sutteklud og godnat sang, vugger når de bliver urolige og brokker sig og stiller dem på skødet, når de falder til ro igen. Hvis de bliver ulykkelige tager i dem op, trøster evt med lidt mere mad, putter, synger og vugger igen.
Nu synes vi jo bare, at de er ved at være gamle nok til at undvære vugningen, men vi kan ikke se os ud af den. De er ikke tilfredse med en hånd på panden og beroligende ord. Og for det første er de snart for lange til liftene -og jeg tør slet ikke tænke på, hvad der sker, når vi ikke kan vugge dem i dem længere. For det andet er vi trætte trætte trætte af al den vugning og trætte af at frygte næste gang de skal sove, for man ved aldrig hvad der sker.
Vi håber, du har nogle gode råd.