Svar: Søvn og feber

7. marts 2006

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Marie

Det du beskriver med at putte Emil og så gentagende gange gå ind til ham, netop for at fortælle at I er der, er det jeg kalder for Se-til metoden.

Emil har netop været syg og samtidig er han nået til en alder hvor han føler sig forladt eller har brug for at se jer, for at forstå at I er der. Der for er der ikke noget at sige til at han lige nu har brug for den ekstra tryghed, når han skal sove.

Et interval på 3 minutter er fint, jeg synes ikke at der skal gå længere tid. Samtidig skal I prøve at vurdere, hvad det er han fortæller med sin gråd. Er det underholding han søger, eller er han decideret ytryg. Hvis det handler om utryghed eller angst for at være alene, så kan det ikke nytte noget at I går fra ham, så er det vigtigt at I i første omgang prøve at berolige og trøste ham ved at være til stede. Forsøg med Se-til metoden og se hvordan han reagerer på dette:o)

Med hensyn til temperaturer, så varierer børns temperatur meget. En normal temperatur er ca 37 grader, men den kan godt variere. En normal temperatur er 36,5 - 37,0 om morgenen og 37,0 - 37,5 om aftenen. Temperatur på 38° og derover, er feber.

Hvis du oplever din dreng varm om aftenen, så prøv i første omgang at klæde ham af, så han ikke har for meget tøj på og prøv så ...

Annonce

... først herefter at tage temperaturen. Hvis den fortsat er 38,4 så er det at betegne som feber. Ellers kan børns temperatur godt stige i forbindelse med amning, når de er puttet tæt i dyne, har ekstra meget tøj på osv. Og det behøver således ikke at have noget med sygdom at gøre.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis du har indtryk af at han har feber, så skal du holde øje med ham. Læg mærke til følgende:
- Er han er anderledes, end han plejer at være, eller følger han med i ting omkring sig, som han plejer at gøre.
- Spiser og drikker han.
- Trækker han vejret hurtigere eller mere stødende end han plejer at gøre.
- Er han urolig eller det modsatte mere stille eller sløv. Læg mærke til om han pludrer og snakker som han plejer eller han er mere tavs.
- Er han slap i kroppen og vil helst bare ligge, eller render han rundt og leger, som han plejer
- Er hans bleer mere tøre end sædvanlig. Hvis han har feber tisser han ikke så meget og har brug for ekstra væske.
- Sitrer og skælver han, så er det tegn på, at temperaturen er ved at stige og her kan det være godt at give ham et dyne betræk over sig, men når temperaturen så har nået sit højdepunkt, så sveder han og så skal han igen klædes af.

Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god bedring med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder