Svar: Søvn og feber
7. marts 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Det du beskriver med at putte Emil og så gentagende gange gå ind til ham, netop for at fortælle at I er der, er det jeg kalder for Se-til metoden.
Emil har netop været syg og samtidig er han nået til en alder hvor han føler sig forladt eller har brug for at se jer, for at forstå at I er der. Der for er der ikke noget at sige til at han lige nu har brug for den ekstra tryghed, når han skal sove.
Et interval på 3 minutter er fint, jeg synes ikke at der skal gå længere tid. Samtidig skal I prøve at vurdere, hvad det er han fortæller med sin gråd. Er det underholding han søger, eller er han decideret ytryg. Hvis det handler om utryghed eller angst for at være alene, så kan det ikke nytte noget at I går fra ham, så er det vigtigt at I i første omgang prøve at berolige og trøste ham ved at være til stede. Forsøg med Se-til metoden og se hvordan han reagerer på dette:o)
Med hensyn til temperaturer, så varierer børns temperatur meget. En normal temperatur er ca 37 grader, men den kan godt variere. En normal temperatur er 36,5 - 37,0 om morgenen og 37,0 - 37,5 om aftenen. Temperatur på 38° og derover, er feber.
Hvis du oplever din dreng varm om aftenen, så prøv i første omgang at klæde ham af, så han ikke har for meget tøj på og prøv så først herefter at tage temperaturen. Hvis den fortsat er 38,4 så er det at betegne som feber. Ellers kan børns temperatur godt stige i forbindelse med amning, når de er puttet tæt i dyne, har ekstra meget tøj på osv. Og det behøver således ikke at have noget med sygdom at gøre.
Hvis du har indtryk af at han har feber, så skal du holde øje med ham. Læg mærke til følgende:
- Er han er anderledes, end han plejer at være, eller følger han med i ting omkring sig, som han plejer at gøre.
- Spiser og drikker han.
- Trækker han vejret hurtigere eller mere stødende end han plejer at gøre.
- Er han urolig eller det modsatte mere stille eller sløv. Læg mærke til om han pludrer og snakker som han plejer eller han er mere tavs.
- Er han slap i kroppen og vil helst bare ligge, eller render han rundt og leger, som han plejer
- Er hans bleer mere tøre end sædvanlig. Hvis han har feber tisser han ikke så meget og har brug for ekstra væske.
- Sitrer og skælver han, så er det tegn på, at temperaturen er ved at stige og her kan det være godt at give ham et dyne betræk over sig, men når temperaturen så har nået sit højdepunkt, så sveder han og så skal han igen klædes af.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god bedring med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske