Brev:
Ekstrem urolig søvn
7. marts 2006
Alder:
3 mdr.
Ekstrem urolig søvn
Hej Helen,
Jeg har fulgt med i dine svar til diverse frustrerede mødre her på hjemmesiden og syntes at du giver nogle rigtige gode og kvalificerede svar til dem.
Jeg håber at du også kan hjælpe vores lille familie:-)
Frida er 3 mdr og vejer ca 5 kg. Vi har gået en del til kontrolvejning da hun ikke rigtig tog på. Jeg ammer hende 100% men hun var bare stort set aldrig sulten, selvom jeg tilbød mad døgnet rundt.
Jeg bruger suttebrikker da sår og blod i mælken i starten ikke var så lækkert og nu vil hun ikke uden. Jeg har rigelig med mælk til hende og malker også ud engang i mellem da hun ikke rigtig tømmer mit ene bryst.
Jeg har prøvet desperat at få hende til at tage en sut men desværre er det ikke lykkedes endnu
Nå, det var lidt om os, så her kommer problemet. Frida sover ekstremt uroligt og kan ikke ligge for sig selv, dvs hun sover kun i armene på een af os og om natten ligger hun på maven af min mand eller i armene på mig. Dette er slet ikke holdbart for os og heller ikke for hende.
Hun ligger ekstremt uroligt (undtagen de ca 5 timer hun sover på maven på sin far, der ligger hun stille) ellers bevæger hendes lille krop sig ca hver 5-10 sekundt med store spjæt af både arme og ben og hendes hoved kører fra side til side konstant, kan det virkelig være normalt?
Hun sover fra ca 22-23 tiden til ved en 3.30/4.30 tiden, får så mad og sover så i armene på mig til ved ca 7.30 tiden.
Hun ligger så uroligt på det tidspunkt at jeg slet ikke sover.
Jeg føler jeg bruger stort set hele dagen på at få hende til at sove, så jeg kan ikke fortælle hvor meget søvn hun får i løbet af sådan en dag, men umiddelbart får hun ca 1 time sammenlagt om formiddagen, 1 1/2 time sammenlagt om eftermiddagen og ca 1/2 time sidst på dagen.
Dette er jo slet ikke nok for en baby på hendes alder ,vel??
(alt dette sker i armene på mig, prøver jeg at tage hende ud i barnevognen kan hun måske falde i søvn men sover kun 1/2 time og falder ikke i søvn igen ligemeget hvor langt jeg går. Sover hun trygt og jeg prøver at stille barnevognen på terassen vågner hun efter max 5 min)
Hvis vi prøver at ligge hende for sig selv vågner hun enten når vi ligger hende (Hun ligger altid svøbt i dynen så hun ikke mærker overgangen fra favn til seng) eller også går der ikke mere end ca 15 min og så vågner hun så meget, at jeg ikke får hende til at falde i søvn igen.
Hun blev for 14 dage siden opereret for lyskebrok, vi havde håbet det ville gøre en forskel, men nej!
Jeg har prøvet både kiropraktor og zoneterapeut uden succes da jeg håbede det måske var luft i maven eller lign. Lige nu er jeg begyndt at give hende mylicon dråber for at se om det så hjælper??..
Hun har trøske på tungen som jeg ikke kan få bugt med, har prøvet både Brentan gel og trøskesaft.
Dette var en lang smørre men jeg håber du kan finde hoved og hale i det?
Jeg håber virkelig du har et forslag til hvad vi kan gøre, om end ikke andet et forslag til hvordan vi får hende til at ligge for sig selv og får hende til selv at falde tilbage i søvnen efter de små opvågninger babyer har.
Mange hilsner fra
En både træt og frusteret mor