Svar: Bivirkninger af 5 mdr´s vaccine?
30. januar 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Belle
Stastistikken siger at for hvert 10.000 børn der vaccineres mod difteri-tetanus-kighoste-polio og hjernehindebetændelse, bliver der anmeldt 5-6 tilfælde med bivirkninger.
Bivirkningerne er oftest rødme, hævelse, varme og ømhed på huden, der hvor barnet er blevet stukket og dette varer som regel kun 1 døgn. Derudover vil enkelte børn få feber.
Udslet forekommer som regel ikke ved denne vaccination, så vidt jeg ved, men kan derimod godt forekomme, når barnet vaccineres ved 5 års alderen. Udslet pga af vaccinationen kan jeg således ikke udelukke.
Udslet kan jo skyldes mange andre ting - måske er du begyndt på noget skemad, måske er han ved at få tænder og måske noget helt tredie.
Jeg synes dog det er helt relevant at du kontakter jeres læge og får en lægelig vurdering. Hvis det vurderes at skyldes vaccinationen, så er det vigtigt at få det indrapporteret til statistikken:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske