For lidt søvn om dagen - urolig søvn om natten, 3½ mdr

30. januar 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

For lidt søvn om dagen - urolig søvn om natten, 3½ mdr

Hej Helen,

Jeg skriver til dig fordi vi er lidt frustrerede over, at vores datter på 3,5 mdr. pludselig er begyndt at sove uroligt - både nat og dag.

Hun har altid været lidt svær at få til at sove, men fra hun var 2 mdr. og indtil for en uge siden, har hun haft en rimelig rytme (selvfølgelig med undtagelser en dag ind i mellem).

Det kørte cirka sådan her:
I seng ca. kl. 19 (ammer hende i søvn, men det lykkes også nogle gange uden!) Op om morgenen ca. kl. 7, formiddagslur ca. kl. 9–12
Middagslur ca. kl. 14-15, eftermiddagslur ca. kl. 17-17.30.
Om natten sover hun ved siden mig og amningen foregår i søvne for os begge – ca. hver 3. time.
Om dagen sover hun alle 3 lure i barnevognen, som er det eneste succesfulde sted at putte hende!

I den sidste uges tid har hendes rytme nu ændret sig...

Formiddagsluren er som regel ikke problemet, her falder hun i søvn så snart hun lander i barnevognen. Hun er dog begyndt ”kun” at sove 2 timer, men det er vel ok.

Middags- og eftermiddagslurene er det store problem; hun begyndt at vågne meget nemt, og er som regel IKKE til at få til at sove igen.

Jeg har ...

Annonce

... prøvet at gå tur med hende igennem hele middagsluren, men når hun vågner efter ca. 30 minutter, græder hun (meget) indtil vi er hjemme og jeg tager hende op! Eller også falder hun i søvn igen, men vågner efter få minutter og fortsætter gråden, lige så ulykkelig som før.

Andre gange starter gråden allerede når jeg ligger hende i barnevognen, og jeg har nogle gange droppet luren, fordi hun er så opkørt at der ikke kommer noget godt ud af det.

Enkelte gange har jeg oplevet at hun havde en bøvs når jeg tog hende op, men jeg har nu ikke indtryk af, at det er årsagen til ”rytme roderiet”!

Hun er ikke sværere at putte om aftenen selvom hun har sovet for lidt om dagen – tværtimod. Om natten græder hun ikke, MEN er tilgengæld begyndt at sove meget uroligt, vågne oftere og spise oftere (det skulle jo helst gå den anden vej, ikke!?!)

Jeg prøver at holde fast i aftenputning kl. 19 og formiddagslur kl. 9, men resten af dagen går lidt op i ”hat og briller” for tiden – Har du et bud på hvad denne ædring i rytmen kan skyldes, og endnu bedre, hvad jeg kan gøre for at få vores datter på rette spor igen?

På forhånd tak,

Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor