Brev:
For lidt søvn om dagen - urolig søvn om natten, 3½ mdr
30. januar 2006
Alder:
3 mdr.
For lidt søvn om dagen - urolig søvn om natten, 3½ mdr
Hej Helen,
Jeg skriver til dig fordi vi er lidt frustrerede over, at vores datter på 3,5 mdr. pludselig er begyndt at sove uroligt - både nat og dag.
Hun har altid været lidt svær at få til at sove, men fra hun var 2 mdr. og indtil for en uge siden, har hun haft en rimelig rytme (selvfølgelig med undtagelser en dag ind i mellem).
Det kørte cirka sådan her:
I seng ca. kl. 19 (ammer hende i søvn, men det lykkes også nogle gange uden!) Op om morgenen ca. kl. 7, formiddagslur ca. kl. 9–12
Middagslur ca. kl. 14-15, eftermiddagslur ca. kl. 17-17.30.
Om natten sover hun ved siden mig og amningen foregår i søvne for os begge – ca. hver 3. time.
Om dagen sover hun alle 3 lure i barnevognen, som er det eneste succesfulde sted at putte hende!
I den sidste uges tid har hendes rytme nu ændret sig...
Formiddagsluren er som regel ikke problemet, her falder hun i søvn så snart hun lander i barnevognen. Hun er dog begyndt ”kun” at sove 2 timer, men det er vel ok.
Middags- og eftermiddagslurene er det store problem; hun begyndt at vågne meget nemt, og er som regel IKKE til at få til at sove igen.
Jeg har prøvet at gå tur med hende igennem hele middagsluren, men når hun vågner efter ca. 30 minutter, græder hun (meget) indtil vi er hjemme og jeg tager hende op! Eller også falder hun i søvn igen, men vågner efter få minutter og fortsætter gråden, lige så ulykkelig som før.
Andre gange starter gråden allerede når jeg ligger hende i barnevognen, og jeg har nogle gange droppet luren, fordi hun er så opkørt at der ikke kommer noget godt ud af det.
Enkelte gange har jeg oplevet at hun havde en bøvs når jeg tog hende op, men jeg har nu ikke indtryk af, at det er årsagen til ”rytme roderiet”!
Hun er ikke sværere at putte om aftenen selvom hun har sovet for lidt om dagen – tværtimod. Om natten græder hun ikke, MEN er tilgengæld begyndt at sove meget uroligt, vågne oftere og spise oftere (det skulle jo helst gå den anden vej, ikke!?!)
Jeg prøver at holde fast i aftenputning kl. 19 og formiddagslur kl. 9, men resten af dagen går lidt op i ”hat og briller” for tiden – Har du et bud på hvad denne ædring i rytmen kan skyldes, og endnu bedre, hvad jeg kan gøre for at få vores datter på rette spor igen?
På forhånd tak,
Maria