Svar: Eksem og allergi

9. januar 2006

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Emils mor

Børneeksem er en hudsygdom som også kaldes dermatit. Det viser sig ved rødme og tørhed i huden og en intens kløe, som ofte (især hos større børn) får barnet til at kradse hul på huden. Det starter ofte i ansigtet, evt. hårbund, på halsen, bag ørerne og spreder sig herefter ofte til albuebøjninger og knæhaser, til håndled og fodled og nogle gange kan det være over hele huden. Det starter ofte som tørre pletter, som herefter udvikler sig til eksem.

Hos nogle børn skyldes eksemen allergi, men det er ikke hos alle. Man ved at sygdommen er arvelig og man ved også at en del børn er i risiko for senere at udvikle astma og høfeber.

Huden skal behandles efter hvordan den er. Den tørre hud, skyldes at barnet mangler nogel af de naturlige fedtstoffer i huden. Det er derfor vigtigt at anvende hudplejemidler dagligt som standardbehandling af børneeksem. Det forebygger tilbagefald af børneeksem og det mindsker forbruget af hormoncreme. Om sommeren kan brugen af hudplejemidler mindskes, men om vintere er det meget vigtigt. Du kan bruge olie i badevandet, men det udelukker ikke bruges af creme.

Den meget kløende hud er ofte belastende for barnet. Kløen kommer ofte 'i anfald' og ofte når barnet er meget træt, om eftermiddagen, aftenen og når huden er varm og svedig. Netop uld kan forværre kløen, så drop dette, hvis du oplever at Emil får det værre med uld.

Ca 3 pct. ...

Annonce

... af børnene udvikler allergi overfor mælk, meget få over for æg, mens flere får allergi overfor dyrehår, pollen og husstøvmider.

Jeg kan desværre ikke fortælle dig om Emil har allergi overfor mælk eller andre fødevarer, men det lyder bestemt som noget du skal få undersøgt. Jeg synes faktisk du skal tale med jeres læge om at få en henvisning, evt. til sygehuset, og bede om en rigtig undersøgelse af Emil. Det tager tid og der skal sandsynligvis tages flere prøver, - nogle gange viser prøverne ikke noget, så tager man dem igen et par måneder senere og så viser de noget. Nogle gange vil de godt kunne vise noget, selv om du ammer, andre gange ikke. Men det kan allergologerne, specialisterne bedre forklare end jeg.

Du skal ikke vente med at få ham tjekket fordi du ammer, tværtimod. Det kan være udmærket at have et sammenligningsgrundlag.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det er vigtigt at du ved, finder ud af, hvad han ikke tåler, da du så kan eliminere dette fra kosten. Ellers handler du mere eller mindre i blinde og udelukker måske noget, som han ikke havde behøvet at savne:o) Jo mere varieret, jo mere forskelligt han kan få tilbudt, jo bedre er det for ham og jo mere forebygger du også kræsenhed, når han bliver større.

Det er bevist at enkelte børn kan reagere allergisk, selv om de bliver ammet, så dette kan ikke udelukkes.

Jeg håber I finder en løsning. Rigtig rigtig meget held og lykke:o) - Og selv tak!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig