Svar: Eksem og allergi
9. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Emils mor
Børneeksem er en hudsygdom som også kaldes dermatit. Det viser sig ved rødme og tørhed i huden og en intens kløe, som ofte (især hos større børn) får barnet til at kradse hul på huden. Det starter ofte i ansigtet, evt. hårbund, på halsen, bag ørerne og spreder sig herefter ofte til albuebøjninger og knæhaser, til håndled og fodled og nogle gange kan det være over hele huden. Det starter ofte som tørre pletter, som herefter udvikler sig til eksem.
Hos nogle børn skyldes eksemen allergi, men det er ikke hos alle. Man ved at sygdommen er arvelig og man ved også at en del børn er i risiko for senere at udvikle astma og høfeber.
Huden skal behandles efter hvordan den er. Den tørre hud, skyldes at barnet mangler nogel af de naturlige fedtstoffer i huden. Det er derfor vigtigt at anvende hudplejemidler dagligt som standardbehandling af børneeksem. Det forebygger tilbagefald af børneeksem og det mindsker forbruget af hormoncreme. Om sommeren kan brugen af hudplejemidler mindskes, men om vintere er det meget vigtigt. Du kan bruge olie i badevandet, men det udelukker ikke bruges af creme.
Den meget kløende hud er ofte belastende for barnet. Kløen kommer ofte 'i anfald' og ofte når barnet er meget træt, om eftermiddagen, aftenen og når huden er varm og svedig. Netop uld kan forværre kløen, så drop dette, hvis du oplever at Emil får det værre med uld.
Ca 3 pct. af børnene udvikler allergi overfor mælk, meget få over for æg, mens flere får allergi overfor dyrehår, pollen og husstøvmider.
Jeg kan desværre ikke fortælle dig om Emil har allergi overfor mælk eller andre fødevarer, men det lyder bestemt som noget du skal få undersøgt. Jeg synes faktisk du skal tale med jeres læge om at få en henvisning, evt. til sygehuset, og bede om en rigtig undersøgelse af Emil. Det tager tid og der skal sandsynligvis tages flere prøver, - nogle gange viser prøverne ikke noget, så tager man dem igen et par måneder senere og så viser de noget. Nogle gange vil de godt kunne vise noget, selv om du ammer, andre gange ikke. Men det kan allergologerne, specialisterne bedre forklare end jeg.
Du skal ikke vente med at få ham tjekket fordi du ammer, tværtimod. Det kan være udmærket at have et sammenligningsgrundlag.
Det er vigtigt at du ved, finder ud af, hvad han ikke tåler, da du så kan eliminere dette fra kosten. Ellers handler du mere eller mindre i blinde og udelukker måske noget, som han ikke havde behøvet at savne:o) Jo mere varieret, jo mere forskelligt han kan få tilbudt, jo bedre er det for ham og jo mere forebygger du også kræsenhed, når han bliver større.
Det er bevist at enkelte børn kan reagere allergisk, selv om de bliver ammet, så dette kan ikke udelukkes.
Jeg håber I finder en løsning. Rigtig rigtig meget held og lykke:o) - Og selv tak!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske