Brev:
Eksem og allergi
9. januar 2006
Alder:
6 mdr.
Eksem og allergi
Hej igen, Helen
Nu kender du jo hele historien om Emils mange opkastninger, og derfor vil jeg lige høre dig om en ting, som jeg glemte at spørge om i det forrige spørgsmål:
Tror du egentlig han kan være mælkeallergiker og at det er derfor, han har kastet op?
Han har godt nok ikke kastet op siden den 28. nu, og han har heller ikke diarre (det har faktisk været lidt hårdt på det sidste) - men han har jo altid kastet op hist og her. Dog aldrig hver dag før den tidligere omtalte periode i december men i hvert fald en gang eller to om ugen.
Han har nu også en del eksem på halsen og brystkassen/maven og også noget i knæbøjningerne - især det på brystet plager ham meget om natten, hvor han klør og klør og klør til han kradser hul og knapperne i nattøjet ryger op! Han klør/nulrer også sine ører om natten. Om dagen synes det dog ikke at genere ham synderligt.
Han har haft eksemen længe men det er blevet en hel del værre den seneste tid, især med kløen - måske fordi vi lige er begyndt at bruge uldundertøj efter de mange forkølelser (dog ikke om natten)? Er det en dum ide med uld? Og hvorfor gør uld det mon værre?? Vi smør i øvrigt med Locobase, men det synes nu ikke at hjælpe (er dog også kun lige begyndt). Han har generelt ret tør hud, synes jeg.
Vi er næsten holdt op med at give ham komælk at drikke og bruger kun en smule i maden pga hans hud. Men der er jo også komælk i erstatning, så man bør vel heller ikke give ham det i så fald? Ud over Nutramigen (ad...)
Han får nogle gange mangomos, som han elsker meget - men måske ikke så godt kan tåle?? Hans far har ret meget allergi i familien (hans mor er nærmest multiallergiker... både over for mad samt syntetiske og naturlige dufstoffer) og han er også selv allergisk over for nødder og æbler og har slem høfeber.
Men ud over mangoen eller mælken kan jeg nærmest ikke se, hvad Emil skulle være allergisk over for i maden... han får havregrød og grøntsagsmos - meget kartoffel, gulerod og broccoli i øjeblikket. Stor set ingen frugt bortset fra lidt blåbær om morgenen, en gang imellem en smule jordbær - og så det der mango en gang imellem, når det skal være lækkert :-). Kan det være kartofler??? Eller noget jeg spiser/drikker som f.eks. kaffe og/eller chokolade? (ammer stadig ret meget)
Hvilke forholdsregler skal vi tage - bør vi få ham checket af en hudlæge for at udelukke allergier, eller er det umuligt før vi holder op med at amme?
Hvis han er allergisk er det måske også derfor, han altid har mavebøvl om natten... hm.
Tak for dine altid rare svar.
Venlig hilsen
Emils mor