Svar: Forkølelse og sove ude - 8 mdr.
20. december 2005
Alder:
8 mdr.
Kære LL
Hvis din datter bare er 'almindeligt forkølet' med lidt løbenæse og i øvrigt virker til at have det godt, og er sund og rask, så må hun gerne sove ude.
MEN, hvis hun har feber, hoster, virker mat og mere sløv end ellers, har pibende vejrtrækning eller andre tegn på at hun ikke er okay, så må hun ikke sove ude.
Er du det mindste i tvivl så er det bedre at have hende inden døre. I stedet kan du lade vinduet stå på klem i rummet, hvor hun sover, så hun ligger i frisk luft (luk vinduet, så hun ikke får træk).
Uanset om hun sover inde eller ude, så se til hende hyppigt.
I øvrigt gælder følgende om at sove ude:
Udendørstemperaturen
Børn må ikke sove ude, når temperaturen er under 10 minusgrader. Ved højere temperaturer bør afgørelsen afhænge af følgende fire forhold:
Sovestedets placering
Ved sovestedet skal der være læ for blæst, regn og rimnedfald
Isolering og påklædning
Krybben skal - ligesom en god barnevogn - være vind- og vandtæt til alle sider. Bunden kan f.eks. isoleres med skumgummi eller lignende. Barnet skal være iklædt hue og være anbragt i en pose, forsynet med hætte og lukkede ærmer, så hoved og hænder beskyttes. Barnet skal være iklædt tøj med god varmeisolationsevne, enten uld, bomuld eller kunststoffer med tilsvarende egenskaber. Dynen skal dække barnets krop både opadtil og til siderne. Det er vigtigt, at barnet sikres mod afkøling fra en våd ble. Dette kan f.eks. ske ved, at man iklæder barnet uldbukser.
Barnet
Kun sunde og raske børn bør sove ud i koldt vejr. For tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ud i koldt, tåget vejr. Børn under 1 år - og specielt spædbørn under 1/2 år - er særligt udsatte for kuldepåvirkning. Barnets hud kan beskyttes med en vandfri creme. Herved beskyttes huden mod udtørring, men en sådan creme yder ikke beskyttelse mod kuldepåvirkning.
Opsyn mv.
Børn, der sover ude i kulden, skal være under særligt effektivt opsyn. Sovetiden bør aldrig være længere end halvanden til to timer. Jo yngre, børnene er, og jo koldere vejret er, des hyppigere skal børnene tilses. Er man i tvivl om kuldepåvirkningen, bør den, der har opsynet, selv iføre sig passende beklædning og sidde et stykke tid udendørs ved siden af børnene.
Ovenstående kan ses på sundhedsstyrelsens hjemmeside: www.sst.dk
Fortsat god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske