15½ måned – hysteriske anfald

20. december 2005

Kategori:
Alder:
15 mdr.

15½ måned – hysteriske anfald

Min datter (15½ måned) er den sidste uges tid begyndt at få hysteriske anfald. I dag har der indtil videre kun været et enkelt, mens det andre dage har været 4-5-6 stykker. I længde varierer de mellem 5 minutter og en halv time. Mens det står på går hun i flitsbue, sparker, skælder ud, græder, fjerner alt omkring sig etc. Sådan rigtig hysterisk. Når det har stået på lidt bliver hun også ked af det, men er samtidig rasende. Det veksler. Det der udløser det er typisk et eller andet hun ikke må. Og vi har faktisk kun få regler.

Jeg er i tvivl om hvordan vi bedst støtter hende.

Det jeg primært har gjort indtil videre er at tage hende op, og holde hende fast uden at holde fast (håber du forstår det). Og så samtidig tale beroligende til hende. ...

Annonce

... Det lader dog til at irritere hende når jeg taler beroligende, og får hende bare til at sparke og græde endnu mere. Jeg har også prøvet blot at sidde ved siden af uden at røre hende eller tale beroligende til hende. Men synes det er synd ikke at være der mere for hende. Så det ene spørgsmål jeg har er altså hvordan vi bedst hjælper hende igennem?

Hen ad vejen skal hun jo også lære at sætte en anden adfærd på hendes følelser. Lidt utjekket med en 14-årig der ligger og sparker og råber :-). Men hvornår er det nu det er? Instinktivt synes jeg hun er for lille til at ”blive ladt alene” med de hysteriske anfald, og således ikke få min opmærksomhed ved negativ adfærd. Samtidig er jeg i tvivl om det er fordi jeg er for blød.

Venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.