Brev:
15½ måned – hysteriske anfald
20. december 2005
Alder:
15 mdr.
15½ måned – hysteriske anfald
Min datter (15½ måned) er den sidste uges tid begyndt at få hysteriske anfald. I dag har der indtil videre kun været et enkelt, mens det andre dage har været 4-5-6 stykker. I længde varierer de mellem 5 minutter og en halv time. Mens det står på går hun i flitsbue, sparker, skælder ud, græder, fjerner alt omkring sig etc. Sådan rigtig hysterisk. Når det har stået på lidt bliver hun også ked af det, men er samtidig rasende. Det veksler. Det der udløser det er typisk et eller andet hun ikke må. Og vi har faktisk kun få regler.
Jeg er i tvivl om hvordan vi bedst støtter hende.
Det jeg primært har gjort indtil videre er at tage hende op, og holde hende fast uden at holde fast (håber du forstår det). Og så samtidig tale beroligende til hende. Det lader dog til at irritere hende når jeg taler beroligende, og får hende bare til at sparke og græde endnu mere. Jeg har også prøvet blot at sidde ved siden af uden at røre hende eller tale beroligende til hende. Men synes det er synd ikke at være der mere for hende. Så det ene spørgsmål jeg har er altså hvordan vi bedst hjælper hende igennem?
Hen ad vejen skal hun jo også lære at sætte en anden adfærd på hendes følelser. Lidt utjekket med en 14-årig der ligger og sparker og råber :-). Men hvornår er det nu det er? Instinktivt synes jeg hun er for lille til at ”blive ladt alene” med de hysteriske anfald, og således ikke få min opmærksomhed ved negativ adfærd. Samtidig er jeg i tvivl om det er fordi jeg er for blød.
Venlig hilsen
Mette