Svar: Børneeksem - 5 uger gammel

2. december 2005

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Nybagte mor

Jeg synes det er rigtig godt at du får lægen til at se på din datter. Det er naturligvis vigtigt at finde ud af om der er tale om eksem eller anden form for udslet, og så finde den rigtige behandling.

Hvis din datter har eksem, så vil lægen sandsynligvis sætte hende i behandling med cortison-creme og her er det vigtigt at du følger lægens anvisninger. Mange forældre er meget bange for at deres børn skal tage skade af at blive behandlet med hormoncreme, da disse har mange bivirkninger, når der er tale om meget lang tids brug. Men du skal se det som en behandling, lidt ligesom anden sygdom, hvor man også skal tage f.eks. penicillin igennem en periode, for at blive rask.

Du skriver at du behandler med fedtcreme, men ikke hvilken. Der findes mange gode cremer på markedet og jeg ved at mange ...

Annonce

... forældre bruger locobase til deres børn. Den almindelige gule. Hvis det er den du har valgt, vil jeg foreslå dig at bruge locobase repair i stedet. Den indholder ca 53 pct. fedt, hvilket giver huden mulighed for fortsat at ånde, den indeholder ikke parabener og den holder ca 24 timer efter smøring. Hvis du skal smøre med cortisoncreme, så kan det f.eks. anbefales at du smører med locobase repair om aftenen (til natten) og smører med cortison om morgenen.

Ellers er det som sagt lægens vejledning du skal følge.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis lægen finder ud af at det er eksem, så synes jeg det vil være relevant at afklare hvad din datter er overfølsom overfor. Altså om eksemen skyldes allergi og i givet fald allergi overfor hvad. Men lige nu og her må du afvente besøget hos lægen.

Rigtig meget held og lykke fortsat. Det skal nok gå altsammen:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig