Svar: Børneeksem - 5 uger gammel
2. december 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Nybagte mor
Jeg synes det er rigtig godt at du får lægen til at se på din datter. Det er naturligvis vigtigt at finde ud af om der er tale om eksem eller anden form for udslet, og så finde den rigtige behandling.
Hvis din datter har eksem, så vil lægen sandsynligvis sætte hende i behandling med cortison-creme og her er det vigtigt at du følger lægens anvisninger. Mange forældre er meget bange for at deres børn skal tage skade af at blive behandlet med hormoncreme, da disse har mange bivirkninger, når der er tale om meget lang tids brug. Men du skal se det som en behandling, lidt ligesom anden sygdom, hvor man også skal tage f.eks. penicillin igennem en periode, for at blive rask.
Du skriver at du behandler med fedtcreme, men ikke hvilken. Der findes mange gode cremer på markedet og jeg ved at mange forældre bruger locobase til deres børn. Den almindelige gule. Hvis det er den du har valgt, vil jeg foreslå dig at bruge locobase repair i stedet. Den indholder ca 53 pct. fedt, hvilket giver huden mulighed for fortsat at ånde, den indeholder ikke parabener og den holder ca 24 timer efter smøring. Hvis du skal smøre med cortisoncreme, så kan det f.eks. anbefales at du smører med locobase repair om aftenen (til natten) og smører med cortison om morgenen.
Ellers er det som sagt lægens vejledning du skal følge.
Hvis lægen finder ud af at det er eksem, så synes jeg det vil være relevant at afklare hvad din datter er overfølsom overfor. Altså om eksemen skyldes allergi og i givet fald allergi overfor hvad. Men lige nu og her må du afvente besøget hos lægen.
Rigtig meget held og lykke fortsat. Det skal nok gå altsammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske