Svar: 9½ måned med omgangssyge
19. november 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Jeg synes som dig at de råd du har fået omkring diæt ved diarré lyder fornuftigt. Det er meget lig det man tilråder i Danmark.
Deruodver handler det jo om at give Lucia det hun har lyst til at spise og drikke. Især æblejuice og rå æbler kan være godt, fordi æbler indeholder natrium og kalium, som man ofte mister ved diarré og opkast. Natrium og kalium er bl.a. med til at opretholde den normale væskebalance i kroppen.
Små hyppige måltider er bedre end få og store. Og energitæt maden med fedtstof er altid en god idé. Du kan også energitætte hendes mad lidt ved at bruge modermælkserstatning i maden.
Ellers må du gå ud fra at hun er okay. Så længe hun leger og virker glad, så er det i orden. Lad endelig være med at presse hende unødigt til at spise og drikke, da du kan risikere at hun så helt går i baglås. Det er langt bedre at du serverer små indbydende retter, som du ved hun godt kan lide og accepterer at hun kun spiser lidt. Så må du bare tilbyde lidt igen lidt senere.
Det lyder forøvrigt rigtig godt at hun er begyndt at spise bedre og får appetit af at spise sammen med de andre børn i vuggestuen. Hold endelig fast i dette:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske