Brev:
9½ måned med omgangssyge
19. november 2005
Alder:
9 mdr.
9½ måned med omgangssyge
Kære Helen,
Nu skriver jeg igen om Lucia. Hun er nu ca. 9½ måned gammel og lang og slank. Jeg ved faktisk ikke hvor meget hun vejer, for det er lang tid siden vi sidst vejede. Men hun er 74 cm lang.
Jeg har jo tidligere haft en del problemer med, at hun ikke spiste særlig meget. Efter at hun for ca. 2½ måned siden startede i vuggestue, hvor hun hver dag får frokost sammen med de 5 andre børn på hendes stue, gik dette problem dog i sig selv igen, og normalt spiser hun nu det samme som alle de andre. De sidste par uger har hun oveni købet sat dobbelt så meget som normalt til livs herhjemme også, så det har været dejligt! Vi er så småt begyndt med tygge-mad, rugbrødshapser, frikadeller og andre tyggelige ting, og det bliver som regel spist uden problemer.
De sidste dage har Lucia, for 3. gang siden hun startede i vuggestuen, haft lidt maveproblemer med diarré og en smule opkastninger. Hun har ikke feber, og bortset fra at hun generelt er lidt mere pjevset end normalt, så er hun frisk og glad. Jeg er egentlig ikke bekymret for sygdommen, den skal nok gå væk igen, ligesom de to andre gange (alle de andre i vuggestuen har det også...). Men når Lucia har det smådårligt på denne måde vil hun stort set ikke spise noget, og det kan godt bekymre mig lidt.
Her i Spanien, hvor jeg bor, anbefales en diæt til omgangssyge (både for voksne og børn), der indebærer, at man kun bør spise kartofler, gulerødder, kylling og hvid fisk. Derudover yoghurt naturel, ris (suppe eller grød), banan eller æble samt at man drikker en speciel energidrik, som kan købes på apoteket. Alt dette lyder jo meget fornuftigt, og jeg forsøger at følge det. Men det gør jo bare ikke den store forskel når Lucia ikke har lyst til at spise noget overhovedet...
Normalt ser en dag sådan ud:
Morgen (ca. 6.30) – 270 ml mælk
Frokost (ca. 12.00) – Tyggemad og mos, ca. 2 dl samt lidt yoghurt til dessert
Eftermiddag (ca. 15.30) – ¼ bolle med smør, lidt frugtmos samt evt. en kiks.
Aften (ca. 18.00) – Tyggemad og mos, ca. 1 dl
Sengetid (ca. 20.00) – 320 ml. mælk
Herefter sover hun hele natten.
De sidste 2-3 dage har hun kun – som de andre gange med samme sygdom – spist ca. 1/3 af den samlede madmængde og drukket ca. halvdelen af mælken.
Jeg overvejer om jeg skal give hende mindre, men hyppigere måltider, for at kompensere for den energi hun må mangle ved ikke at spise så meget. Da hun jo er frisk og glad, bruger hun vel den samme mængde i løbet af dagen, så der må jo opstå et underskud et eller andet sted...?
Kunne du evt. give mig nogle yderligere råd til hvordan jeg opretholder hendes indtag af energi og mad, så hun har kræfter til at kæmpe med sygdom, legetøj og vinter på samme tid...?
Mange hilsner
Mette