9½ måned med omgangssyge

19. november 2005

Kategori:
Alder:
9 mdr.

9½ måned med omgangssyge

Kære Helen,

Nu skriver jeg igen om Lucia. Hun er nu ca. 9½ måned gammel og lang og slank. Jeg ved faktisk ikke hvor meget hun vejer, for det er lang tid siden vi sidst vejede. Men hun er 74 cm lang.

Jeg har jo tidligere haft en del problemer med, at hun ikke spiste særlig meget. Efter at hun for ca. 2½ måned siden startede i vuggestue, hvor hun hver dag får frokost sammen med de 5 andre børn på hendes stue, gik dette problem dog i sig selv igen, og normalt spiser hun nu det samme som alle de andre. De sidste par uger har hun oveni købet sat dobbelt så meget som normalt til livs herhjemme også, så det har været dejligt! Vi er så småt begyndt med tygge-mad, rugbrødshapser, frikadeller og andre tyggelige ting, og det bliver som regel spist uden problemer.

De sidste dage har Lucia, for 3. gang siden hun startede i vuggestuen, haft lidt maveproblemer med diarré og en smule opkastninger. Hun har ikke feber, og bortset fra at hun generelt er lidt mere pjevset end normalt, så er hun frisk og glad. Jeg er egentlig ikke bekymret for sygdommen, den skal nok gå væk igen, ligesom de to andre gange (alle de andre i vuggestuen har det også...). Men når Lucia har det smådårligt på denne måde vil hun stort set ikke spise noget, og det kan godt bekymre mig lidt.

Her i Spanien, hvor jeg bor, anbefales en diæt til omgangssyge (både for voksne og ...

Annonce

... børn), der indebærer, at man kun bør spise kartofler, gulerødder, kylling og hvid fisk. Derudover yoghurt naturel, ris (suppe eller grød), banan eller æble samt at man drikker en speciel energidrik, som kan købes på apoteket. Alt dette lyder jo meget fornuftigt, og jeg forsøger at følge det. Men det gør jo bare ikke den store forskel når Lucia ikke har lyst til at spise noget overhovedet...

Normalt ser en dag sådan ud:
Morgen (ca. 6.30) – 270 ml mælk
Frokost (ca. 12.00) – Tyggemad og mos, ca. 2 dl samt lidt yoghurt til dessert
Eftermiddag (ca. 15.30) – ¼ bolle med smør, lidt frugtmos samt evt. en kiks.
Aften (ca. 18.00) – Tyggemad og mos, ca. 1 dl
Sengetid (ca. 20.00) – 320 ml. mælk

Herefter sover hun hele natten.

De sidste 2-3 dage har hun kun – som de andre gange med samme sygdom – spist ca. 1/3 af den samlede madmængde og drukket ca. halvdelen af mælken.

Jeg overvejer om jeg skal give hende mindre, men hyppigere måltider, for at kompensere for den energi hun må mangle ved ikke at spise så meget. Da hun jo er frisk og glad, bruger hun vel den samme mængde i løbet af dagen, så der må jo opstå et underskud et eller andet sted...?

Kunne du evt. give mig nogle yderligere råd til hvordan jeg opretholder hendes indtag af energi og mad, så hun har kræfter til at kæmpe med sygdom, legetøj og vinter på samme tid...?

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer