Svar: Udskydelse af MFR
23. marts 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Fie
Umiddelbart tror jeg ikke der er problemer i at udskyde vaccinationen et par måneder, men for at være på den sikre side, vil anbefale at du lige kontakter lægen.
Med hensyn til at blive syge af MFR, så ved jeg desværre ikke procentvis hvor mange der får bivirkninger. De almindeligste bivirkninger som ømhed ved injektionsstedet, lidt feber og måske udslet kommer oftest mellem 5-12 dage efter vaccinationen og mange forældre raporterer ikke nødvendigvis dette videre til lægen, så antallet af børn med disse bivirkninger bliver således ikke registreret.
Hvis du tænker på at det på et tidspunkt har været fremme at børn kunne få autisme af vaccinationen, så skulle der være lavet en dansk undersøgelse, der afkræfter dette. Fra 1991-1998 har man undersøgt mere end en halv million børn og resultatet af denne undersøgelse var altså at MFR-vaccinerede børn ikke har større risiko for at udvikle autisme end børn, der ikke er vaccineret. Vaccinationen bibeholdes og anbefales derfor fortsat.
Håber dette var svar nok og eller må du som skrevet lige spørge lægen til råds:o)
God påske.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske