Svar: Hyppig afføring - 6 mdr.

28. august 2003

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære bekymrede mor

Der kan være mange forskellige årsager til at børn pludselig får diarré og opkastninger. Det er almindelig at børn der er igang med overgangskost, kan få milde tilfælde at mave-tarmproblemer, fordi maven lige skal vænne sig til andet end mælk. Er det noget der varer mere end et par dage skal man dog være opmærksom.

Det er rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at fødevareallergi kan være en medvirkende årsag. Men da ingen af jer andre har problemer med allergi, tror jeg ikke at det er dette.

Ifølge sundhedsstyrelsen er den hyppigste årsag til langvarig diarré, hvor et rask barn der trives har tynde hyppige afføringer, det der kaldes kronisk uspecifik småbarnsdiarré eller "ærter-gulerødder-syndromet". Det kan skyldes for meget fiber, frugt eller saft og juice i kosten i forhold til et lille barns livlige tarmmotorik.

Men børn kan også få diarré og hyppige afføringer på grund af en infektion med bakterier eller ...

Annonce

... parasitter (f.eks. orm). Jeg synes det vil være relevant at få taget en afføringsprøve hos lægen for at se om jeres datter har en virus. Da hun har en storebror er det muligt at han via institutionen har bragt smitte med hjem, også uden selv at være syg. Små børn kan f.eks godt få det der hedder Rotavirus, som også kan give både diarré og opkastninger.

Hvis man har hyppige afføringer mister man meget væske og der kan også ske en forskydning i ens saltbalance. Sørg for at hun får rigeligt med væske. Hvis jeres datter bliver tiltagende sløv, får indfaldne øjne og manglende eller sparsomme vandladninger, skal I kontakte lægen med det samme.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

I øvrigt synes jeg at man altid skal passe på med at sætte barnet på diæt fordi man tror der er tale om allergi. Der er altid en risiko for at barnet kan blive fejlernæret. Derimod skal man give barnet mad som vanligt og så få lavet en priktest, der kan vise om barnet er allergisk overfor forskellige ting.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie