Svar: Hyppig afføring - 6 mdr.
28. august 2003
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Der kan være mange forskellige årsager til at børn pludselig får diarré og opkastninger. Det er almindelig at børn der er igang med overgangskost, kan få milde tilfælde at mave-tarmproblemer, fordi maven lige skal vænne sig til andet end mælk. Er det noget der varer mere end et par dage skal man dog være opmærksom.
Det er rigtigt, som din sundhedsplejerske har sagt, at fødevareallergi kan være en medvirkende årsag. Men da ingen af jer andre har problemer med allergi, tror jeg ikke at det er dette.
Ifølge sundhedsstyrelsen er den hyppigste årsag til langvarig diarré, hvor et rask barn der trives har tynde hyppige afføringer, det der kaldes kronisk uspecifik småbarnsdiarré eller "ærter-gulerødder-syndromet". Det kan skyldes for meget fiber, frugt eller saft og juice i kosten i forhold til et lille barns livlige tarmmotorik.
Men børn kan også få diarré og hyppige afføringer på grund af en infektion med bakterier eller parasitter (f.eks. orm). Jeg synes det vil være relevant at få taget en afføringsprøve hos lægen for at se om jeres datter har en virus. Da hun har en storebror er det muligt at han via institutionen har bragt smitte med hjem, også uden selv at være syg. Små børn kan f.eks godt få det der hedder Rotavirus, som også kan give både diarré og opkastninger.
Hvis man har hyppige afføringer mister man meget væske og der kan også ske en forskydning i ens saltbalance. Sørg for at hun får rigeligt med væske. Hvis jeres datter bliver tiltagende sløv, får indfaldne øjne og manglende eller sparsomme vandladninger, skal I kontakte lægen med det samme.
I øvrigt synes jeg at man altid skal passe på med at sætte barnet på diæt fordi man tror der er tale om allergi. Der er altid en risiko for at barnet kan blive fejlernæret. Derimod skal man give barnet mad som vanligt og så få lavet en priktest, der kan vise om barnet er allergisk overfor forskellige ting.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske