Svar: Hvor let smitter skoldkopper?
13. februar 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Skoldkopper er meget smitsomt og man bliver smittet både gennem berøring og gennem luften. Der går ca 2 uger fra barnet har været udsat for smitte, til det bliver sygt. Et barn med skoldkopper smitter andre børn flere dage før det selv bliver sygt og lige indtil den sidste blære er tørret helt ind.
Sandsynligheden for at din datter er blevet smittet er således stor. Med hensyn til hvor medtagne børn bliver af sygdommen så er der stor forskel på dette, men det er rigtigt at de yngste børn som regel kommer lettere over sygdommen end de større børn gør.
Til gengæld kan man ikke få skoldkopper flere gange, dvs. at hvis man har haft det en gang, så får man det ikke igen.
Med hensyn til institution, så skal barnet være hjemme så lang tid det har feber og så længde der er friske skoldkopper. Det vil sige at barnet ikke må komme i institution før den sidste skoldkop er tørret helt ind. Det var som regel en uge, jeg har dog oplevet flere børn som har haft skoldkopper der tog længere tid.
Du kan læse mere omkring skoldkopper på sygebørn.dk som du finder i min linksamling.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske