Svar: 7 uger og forkølet

30. november 2004

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Sune og Trine

Det er aldrig rart at have et sygt barn og slet ikke når man fornemmer at barnet ikke rigtig trækker sit vejr godt nok pga slim/snot.

Jeg vil foreslå dig at læse om børn og forkølelse på siden sygebørn.dk som du finder i min linksamling. Derudover vil jeg sige at det kan hjælpe at dryppe ham i næsen med lidt saltvand. Det hedder isotonisk saltvand og svarer til tårevæsken, som vi har i kroppen naturligt. Det kan løsne og give lidt passage for luften f.eks. ved amning.

Man kan også købe en næsesuger, som er en lille gummiballon, hvorpå der sidder en lille studs, som man placerer ved barnets næsebor. Når man klemmer ballonen sammen og sætter den ved næseboret og slipper, så trækker den de små bussemænd ud, som sidder i næsen. Hvis din søn har slim siddende langt tilbage i næsen og svælget hjælper denne dog ikke.

Du skal holde øje med at din søn drikker som han skal og den varme mælk er jo også med til at løsne. Samtidig skal du naturligvis være sikker på at han tisser som han skal og han må meget gerne have 6 gode våde bleer i løbet af en dag.

Temperaturen skal du kun tage, hvis ...

Annonce

... du mener at han har feber og oplever du at han har det, så skal han afklædes og ligge med et dynebetræk over sig, så han kan komme af med varmen. Sørg også for at der er frisk luft og at der bliver luftet ud hver dag. Hvis du oplever at han får feber og virker sløv, dvs at han er svær at få til at spise, ikke græder når han bliver skiftet osv. så skal du kontakte lægen. Har han feber i et par dage, hvilket et lille barn på hans alder ikke bør have, så ville jeg kontakte lægen igen.

Husk at børn med feber ikke må stå og sove udendørs, men skal oberveres tæt.

Vær opmærksom på at det ofte kan være fodkoldt, hvis han ligger i liften på gulvet og vær opmærksom på at han ikke får træk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Tilsidst vil jeg lige sige, at det er en fordel at hæve hovedenden på madrassen/liften/sengen. Det kan du gøre ved at lægge et ringbind eller lignende ind under madrassen. Han skal altså ikke have en pude at ligge på, men fortsat ligge lige, bare med hovedenden lidt løftet, da det kan hjælpe på hans vejrtrækning.

Husk også at det er bedre at ringe til lægen en gang for meget end en gang for lidt.

Rigtig god bedring med ham.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.