Svar: 3 dages feber

27. juli 2003

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Nina

Tre dages feber er en mild børnesygdom, som barnet får mellem ½ til 3 år gammelt. De fleste børn har haft sygdommen i 2 års alderen og har man haft det en gang får man det ikke igen.

Det er en virus og den er meget smitsom. Som navnet siger begynder sygdommen med feber som varer i tre dage. Temperaturen bliver ofte høj 39-40 grader, men barnet er ikke voldsomt påvirket. Det vil sige at man stadig kan lege med det eller læse højt for det eller lignende, alt efter barnet alder.

Når feberen forsvinder udvikler barnet et rødt udslæt, som begynder på halsen og brystet og som senere kan brede sig over hele kroppen. Udslettet er som små lyserøde pletter, der forsvinder når man ...

Annonce

... trykker med en finger på dem.

Udslettet varer aldrig særlig længe og kan forsvinde efter nogle timer. Hos nogle varer det dog 1-2 dage før det er væk.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Man kan ikke medicinsk behandle sygdommen. Du skal dog sørge for at din datter har let tøj på og at temperaturen i rummet hvor hun sover og opholder sig er kølig. Hun skal have rigeligt at drikke, når hun har feber. Hun behøver ikke at ligge i sengen, men må gerne lege på gulvet, hvis hun har lyst.

Hvis feberen stiger til mere end 40 grader eller hun bliver tiltagende sløv, så du har svært ved at få væske i hende, skal du ringe til lægen igen. I givet fald kan hun have en anden sygdom, som kræver behandling.

God bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger