Svar: 3 dages feber
27. juli 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Nina
Tre dages feber er en mild børnesygdom, som barnet får mellem ½ til 3 år gammelt. De fleste børn har haft sygdommen i 2 års alderen og har man haft det en gang får man det ikke igen.
Det er en virus og den er meget smitsom. Som navnet siger begynder sygdommen med feber som varer i tre dage. Temperaturen bliver ofte høj 39-40 grader, men barnet er ikke voldsomt påvirket. Det vil sige at man stadig kan lege med det eller læse højt for det eller lignende, alt efter barnet alder.
Når feberen forsvinder udvikler barnet et rødt udslæt, som begynder på halsen og brystet og som senere kan brede sig over hele kroppen. Udslettet er som små lyserøde pletter, der forsvinder når man trykker med en finger på dem.
Udslettet varer aldrig særlig længe og kan forsvinde efter nogle timer. Hos nogle varer det dog 1-2 dage før det er væk.
Man kan ikke medicinsk behandle sygdommen. Du skal dog sørge for at din datter har let tøj på og at temperaturen i rummet hvor hun sover og opholder sig er kølig. Hun skal have rigeligt at drikke, når hun har feber. Hun behøver ikke at ligge i sengen, men må gerne lege på gulvet, hvis hun har lyst.
Hvis feberen stiger til mere end 40 grader eller hun bliver tiltagende sløv, så du har svært ved at få væske i hende, skal du ringe til lægen igen. I givet fald kan hun have en anden sygdom, som kræver behandling.
God bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske