Svar: Slim i halsen
23. november 2004
Alder:
11 mdr.
Hej
Det lyder ikke som om din datter er helt rask og slimen er jo et problem i og med at det medfører at hun kaster op.
Hoster hun, eller er det 'kun' slimproduktion? Hvis hun ikke hoster, så sidder slimen nok så højt i luftvejene at man ikke kan høre noget på lungerne. Det kan så skyldes en forkølelsesvirus, som man ikke kan gøre så meget ved.
Hvis hun hoster, kan du tale med lægen om at få noget hostestillende til hende og lægen kan også vurdere, hvad man i givet fald kan give hende for at minimere hosteanfaldende. Hun er jo ikke så gammel og derfor skal det lægeordineres, hvad hun i givet fald skal have.
Hvis hun i øvrigt spiser og drikker sufficient, så kan du også give hende en lille smule te. Det er dog vigtigt at være opmærksom på at der ikke er næring i te og det må derfor ikke fylde så meget at det tager pladsen op for mere sufficient kost og drikke. Du kan også give hende lidt varm mælk. Det at få lidt varm at drikke er med til at løsne og giver velbehag og ro for slimhinden.
Umiddelbart kan man ikke gøre så meget for at mindske slimproduktionen og det er jo vigtigt og et godt tegn, at din datter kan komme af med sin slim, så det sidder i lungerne og udvikler sig til en lungebetændelse.
Når hun sover om natten kan du med fordel elevere hovedenden på hendes madras lidt, ved at lægge f.eks. et ringbind ind under madrassen. Når hun ligger lidt højt med hovedet, så er det lettere at trække vejret.
Hvis det fortsætter og hun får feber, så skal du få lægen til at se på hende igen.
Rigtig god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske