Svar: Slim i halsen

23. november 2004

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej

Det lyder ikke som om din datter er helt rask og slimen er jo et problem i og med at det medfører at hun kaster op.

Hoster hun, eller er det 'kun' slimproduktion? Hvis hun ikke hoster, så sidder slimen nok så højt i luftvejene at man ikke kan høre noget på lungerne. Det kan så skyldes en forkølelsesvirus, som man ikke kan gøre så meget ved.

Hvis hun hoster, kan du tale med lægen om at få noget hostestillende til hende og lægen kan også vurdere, hvad man i givet fald kan give hende for at minimere hosteanfaldende. Hun er jo ikke så gammel og derfor skal det lægeordineres, hvad hun i givet fald skal have.

Hvis hun i øvrigt spiser og drikker sufficient, så kan du også give hende en lille smule te. Det er dog vigtigt at være opmærksom på at der ikke er ...

Annonce

... næring i te og det må derfor ikke fylde så meget at det tager pladsen op for mere sufficient kost og drikke. Du kan også give hende lidt varm mælk. Det at få lidt varm at drikke er med til at løsne og giver velbehag og ro for slimhinden.

Umiddelbart kan man ikke gøre så meget for at mindske slimproduktionen og det er jo vigtigt og et godt tegn, at din datter kan komme af med sin slim, så det sidder i lungerne og udvikler sig til en lungebetændelse.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Når hun sover om natten kan du med fordel elevere hovedenden på hendes madras lidt, ved at lægge f.eks. et ringbind ind under madrassen. Når hun ligger lidt højt med hovedet, så er det lettere at trække vejret.

Hvis det fortsætter og hun får feber, så skal du få lægen til at se på hende igen.

Rigtig god bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor