Brev:
3 mdr. - sover kun 40 minutter ad gangen
23. november 2004
Alder:
3 mdr.
3 mdr. - sover kun 40 minutter ad gangen
Kære Helen
Tak for en usædvanlig god brevkasse – dine svar er omhyggelige og detaljerede, og man får ikke blot en sludder for en sladder – dejligt ;-()
Vi har en datter på 3 måneder. Født 10 dage før termin, fødselsvægt 3240 g.
Da jeg fik en total sphinkterruptur under fødslen, måtte jeg kun ligge ned de første 14 dage efter fødslen, hvilket betød, at min datter det meste af dagen lå hos mig og hyggede og spiste – masser af kropskontakt og nærhed og meget hyggeligt.... men det betød, at hun indtil for tre uger siden kun har kunnet falde i søvn svøbt i dyne eller tæppe og vuggende i mors eller fars arme.
Når vi lagde hende fra os, vågnede hun op efter 5-10 min., uanset hvornår i søvnfasen hun blev lagt ned. Desuden sov hun kun 40 minutter ad gangen og kunne ikke selv klare at komme videre i søvnen efter at have været ”oppe ved overfladen”. Så i ugevis har vi båret rundt på hende....om natten har hun sovet i vores seng...ca. 3 timers intervaller med søvn mellem amningerne, men skulle ofte vugges i søvn efter amning i endeløse ture rundt i lejligheden svøbt i dynen.
Hun er født med en ret udtalt torticollis, og vi har derfor igen og igen skulle korrigere hendes hovedstilling, når hun sov, hvilket formentlig har forstyrret hendes søvn. Får hun lov til at ligge som hun helst vil, indtager hun den samme stilling hver gang. Derfor har vi ”beholdt” hende i sengen om natten, idet hun der kan ligge på siden under ”opsyn” og stablet op med pøller.
De sidste tre uger har hun mirakuløst været i stand til at sove ca. 3 timer i træk over middag i sin barnevogn på altanen...vi er enkelte gange ude og give hende sutten eller køre lidt med vognen. Hun bliver puttet i voksipose mens hun er vågen og falder i søvn efter få minutter.
Efter denne succes er vi begyndt at prøve at få hende til at falde i søvn på samme måde om aftenen – altså puttet i barnevognen, som vi trækker indenfor i lejligheden.....det tager 1-2 timer, og hun er oppe og nede af vognen 2-3 gange for at blive trøstet og af og til hyggeammet til ro (vores egen fortolkning af principperne i ”the no-cry sleep solution”).
Vi valgte at prøve at putte hende på denne måde for at give hende mere fred og ro om aftenen, idet vi nogle uger oplevede, at hun var meget uroligt sovende og blev meget ked af det, hvis hun blev vækket.
Hun sover oftest kun 40 minutter i vognen og kommer derefter over i sengen resten af natten. Problemet er, at hun oftest vågner efter kort tid...de obligatoriske 40 minutter og er meget urolig, møffende, vridende og klynkende resten af natten uden at være rigtig vågen. Hun søger efter sutten men spytter den hurtigt ud igen...søger så igen – hvilket kan gentage sig hvert 2. minut i flere timer.
Kun hvis hun får brystet i munden, kan hun falde til ro og sove en times tid. Dette fortsætter natten igennem, og jeg starter med at prøve med sutten, men ender næsten altid med brystet for dog at få lidt søvn. Udover sine tre timers søvn på altanen sover hun gerne 40 minutter om formiddagen (kl. 9) og 40 minutter sidst på eftermiddagen (kl 17). Til disse smålure bliver hun svøbt i et tæppe eller en skråslynge, og lagt i sin seng når hun sover.
Aftenputningen begynder ved 20 tiden og hun sover gerne ved 21–21.30 tiden.
Hun spiser med 3-4 timers intervaller dagen igennem og vejer 5700 g. Det skal lige tilføjes, at når hun får brystet om natten, spiser hun stort set intet og har ikke ”bedt” om hyppigere eller længere amninger om dagen.
Dvs. indtil for 3 uger siden så det således ud: 3–4 40 minutters lure i løbet af dagen svøbt i tæppe, dyne eller skråslynge. Hvis hun blev lagt ned, vågnede hun i løbet af 5-10 minutter. Sov relativt fint om natten i vores seng (20 – 08) og blev ammet hver 3. time.
De seneste 3 uger har det set således ud:
8.00 står op, spiser, leger.
9.00 – 10.00 formiddagslur
10.00 – 12.00 spiser, leger
12.00 – 15.00 sover på altanen, jeg vækker hende efter tre timer....
15.00 - 17.00 spiser, leger
17.00 – 18.00 sover i slyngen
18.00 – 20.00 spiser, leger
20.00 – 21.30 gearer ned, skiftes, nattøj, spiser, puttes i barnevogn
nat: vågner hver time som beskrevet....
Mine spørgsmål er:
- hvorfor kan hun sove ude time efter time, når hun inde max kan klare 40 minutter til en time?
- har hun de seneste par uger mon sovet for meget om dagen, så hun ikke er træt nok til at sove om natten? Er hun ved at vende om på nat og dag? Det skal tilføjes, at jeg om dagen prøver at strække intervallet mellem lurene, men hun er ofte meget træt og pylret og falder i søvn hver gang på et splitsekund...
- skal jeg blive ved at vække hende fra hendes lange middagslur? Der er jo mange der mener, at jo bedre søvn om dagen des bedre søvn om natten...
- har du et godt forslag til, hvordan vi får kombineret gode dagslure med god nattesøvn? Og til hvordan vi kan få hende til at sove længere end en lille time ad gangen? Vi er ved at blive vanvittige pga den afbrudte søvn vi får. Det bliver til max en halv times søvn ad gangen.....
- hvordan kan vi svøbe hende på forsvarlig vis, så hun kan sove alene?
- hvad er baggrunden for al den møffen og karten rundt i sengen om natten, og de mange lyde? Ville det være bedre for hende at sove i sit eget værelse?
Det skal tilføjes at vi gennem tiden har forsøgt mange ting for at støtte hendes søvn; vi har puttet hende, mens hun var vågen, let sovende, dybt sovende. Vi har taget hende op med det samme, hun begyndte at vågne, og vi har prøvet at vente i varierende grad. Vi har prøvet voksepose, dyne, svøb, egen seng, vores seng, gæsteseng, barnevogn og sofaen. Vi har prøvet stilhed, let støj og megen støj. Vi har prøvet tidligt på aftenen og sent på aftenen, når hun lige gav signal om træthed, og når hun var overtræt. Det eneste vi ikke har prøvet er at lade hende græde sig i søvn – og det ønsker vi heller ikke.
Håber du kan finde hoved og hale i de mange oplysninger og at du kan hjælpe os.
Mange hilsner fra den trætte familie