Svar: Pludre eller ej

31. oktober 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Børn udvikler sig ofte lidt i ryk - så i nogle perioder pludrer de f.eks. rigtig meget, øver deres sprog, øver nye lyde og i andre perioder, så er de så mere stille og bruger i stedet tiden på at øve sig motorisk, trille, krybe osv. Og det kan naturligvis godt tænkes at din dreng lige nu koncentrerer sig mere om at bruge sig selv motorisk og mindre om at pludre - og det er sandsynligvis også derfor at din sundhedsplejerske har sagt, at I skal se tiden an i 2 uger.

Men det er sådan, at man skal holde øje med børns pludren og selvom de i perioder godt kan pludre mindre, så er det vigtigt at de ikke pludselig holder helt op med at pludre og kommunikere verbalt. Selvom han lige nu måske bruger alle sine sanser og ikke kun pludrer - men også lytter, ser, dufter, smiler, bruger sine hænder osv. så skal han ikke stoppe med at pludre helt. Når I er på tur, vil ...

Annonce

... han f.eks. godt kunne være lidt mere stille fordi han bliver optaget af alt det I kommer forbi - det samme, hvis I har gæster derhjemme, så kan han også blive mere stille og bruge energi på at studere og lytte til, hvad der foregår - men der skal også være perioder på dagen, hvor I pludrer sammen, og hvor du kan have verbal dialog med ham.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hvis han holder op med at pludre helt, så skal du have en ørelæge til at tjekke hans ører - når børn pludselig ikke pludrer, så kan det være tegn på forskellige øreproblemer. Børn i 4 måneders alderen kan f.eks. sagtens få væske i mellemøret og det vil give dem hørenedsættelse. Du kan kontakte en ørelæge direkte, her behøver du ikke henvisning fra egen læge. Og hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt - har han høreproblemer, er det vigtigt at få det afklaret og få det behandlet:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder