Svar: Pludre eller ej
31. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Børn udvikler sig ofte lidt i ryk - så i nogle perioder pludrer de f.eks. rigtig meget, øver deres sprog, øver nye lyde og i andre perioder, så er de så mere stille og bruger i stedet tiden på at øve sig motorisk, trille, krybe osv. Og det kan naturligvis godt tænkes at din dreng lige nu koncentrerer sig mere om at bruge sig selv motorisk og mindre om at pludre - og det er sandsynligvis også derfor at din sundhedsplejerske har sagt, at I skal se tiden an i 2 uger.
Men det er sådan, at man skal holde øje med børns pludren og selvom de i perioder godt kan pludre mindre, så er det vigtigt at de ikke pludselig holder helt op med at pludre og kommunikere verbalt. Selvom han lige nu måske bruger alle sine sanser og ikke kun pludrer - men også lytter, ser, dufter, smiler, bruger sine hænder osv. så skal han ikke stoppe med at pludre helt. Når I er på tur, vil han f.eks. godt kunne være lidt mere stille fordi han bliver optaget af alt det I kommer forbi - det samme, hvis I har gæster derhjemme, så kan han også blive mere stille og bruge energi på at studere og lytte til, hvad der foregår - men der skal også være perioder på dagen, hvor I pludrer sammen, og hvor du kan have verbal dialog med ham.
Hvis han holder op med at pludre helt, så skal du have en ørelæge til at tjekke hans ører - når børn pludselig ikke pludrer, så kan det være tegn på forskellige øreproblemer. Børn i 4 måneders alderen kan f.eks. sagtens få væske i mellemøret og det vil give dem hørenedsættelse. Du kan kontakte en ørelæge direkte, her behøver du ikke henvisning fra egen læge. Og hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt - har han høreproblemer, er det vigtigt at få det afklaret og få det behandlet:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske