Svar: Syg pige uden appetit
13. november 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Lill
Det er altid ganske forfærdeligt at have syge børn, især når de har de så skidt at de har svært ved at tage føde til sig.
RS-virus kan man, som du siger, normalt ikke behandle med medicin, men i nogle tilfælde medfører RS-virus at barnet får astmatisk bronkitis (pibende og besværet vejrtrækning), mellemørebetændelse eller lungebetændelse. Udvikler barnet dette, kan og bør det naturligvis behandles.
Hos større børn plejer symptomerne på RS-virus at forsvinde igen i løbet af 2 uger, hvis din datter er besværet herefter, synes jeg at du skal få lægen til at tjekke hende, så du er helt sikker på at hun ikke har fået nogen af ovenstående følgesygdomme.
Jeg vil foreslå dig at lave lidt kræsemad til hende, noget af det som hun godt kan lide. Det kan være en lille portion yoghurt, eller en portion frugtgrød med mælk. Bag også lidt små boller eller pølsehorn, lav pandekager som også kan spises til aften, med grøntsags- og kødfyld.
Du skal ikke være bekymret for at skulle starte forfra igen med introduktionen til overgangsmad. Dette springer du kort og godt over og når din datter får appetit igen, så tilbyder du hende små rugbrødshapsere som planlagt. Netop det at blive rask og få fornyet appetit kan jo være med til at hun har særlig lyst til at prøve noget nyt, så det tager du roligt.
Allerede nu kan du give hende små stykker frisk frugt og lidt kogte majs, gulerødder og ærter. På den måde får hun lidt og vænner sig til 'mere fast føde'.
Rigtig god bedring med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske