Svar: Syg pige uden appetit

13. november 2004

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Lill

Det er altid ganske forfærdeligt at have syge børn, især når de har de så skidt at de har svært ved at tage føde til sig.

RS-virus kan man, som du siger, normalt ikke behandle med medicin, men i nogle tilfælde medfører RS-virus at barnet får astmatisk bronkitis (pibende og besværet vejrtrækning), mellemørebetændelse eller lungebetændelse. Udvikler barnet dette, kan og bør det naturligvis behandles.

Hos større børn plejer symptomerne på RS-virus at forsvinde igen i løbet af 2 uger, hvis din datter er besværet herefter, synes jeg at du skal få lægen til at tjekke hende, så du er helt sikker på at hun ikke har fået nogen af ovenstående følgesygdomme.

Jeg vil foreslå dig at lave lidt kræsemad til hende, noget af det som hun godt ...

Annonce

... kan lide. Det kan være en lille portion yoghurt, eller en portion frugtgrød med mælk. Bag også lidt små boller eller pølsehorn, lav pandekager som også kan spises til aften, med grøntsags- og kødfyld.

Du skal ikke være bekymret for at skulle starte forfra igen med introduktionen til overgangsmad. Dette springer du kort og godt over og når din datter får appetit igen, så tilbyder du hende små rugbrødshapsere som planlagt. Netop det at blive rask og få fornyet appetit kan jo være med til at hun har særlig lyst til at prøve noget nyt, så det tager du roligt.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Allerede nu kan du give hende små stykker frisk frugt og lidt kogte majs, gulerødder og ærter. På den måde får hun lidt og vænner sig til 'mere fast føde'.

Rigtig god bedring med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

2. november 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Afføring 3-4 gange dagligt

Hej Helen. Vi har en datter på 6 1/2 mdr. Da far snart skal overtage barsel,...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor